Skip to content

5 tips om je webshop meer betrouwbaarheid te geven

2 minuten

Nu Google er met ChatGPT een geduchte concurrent bij heeft, streeft de zoekmachine er meer dan ooit naar om een optimale gebruikerservaring te bieden. Dit betekent dat websites van lage kwaliteit, die soms hoog in zoekresultaten ranken vanwege sterke backlinks, niet langer zomaar getolereerd worden. Google wil alleen websites tonen waarvan de auteur betrouwbaar is en beschikt over de benodigde kennis of vaardigheden. Dit blog bespreekt de laatste ontwikkelingen omtrent de Helpful content update en geeft 5 tips om jouw webshop betrouwbaarder te maken.

Alsof Google aan de AI gebruiker nog even wilde aangeven: ‘Leuk, die van het internet geschraapte content, maar onze zoekresultaten worden straks nog strenger getoetst en zijn dus veel waardevoller.’

Om dit voor elkaar te krijgen, heeft Google in december een update gelanceerd genaamd de “Helpful Content” update. Hiermee worden content schrijvers aangespoord om originele, nuttige inhoud te presenteren, geschreven door mensen en voor mensen (en niet voor zoekmachines).

Daarnaast heeft het ook haar Quality Rater Guidelines verbeterd. Deze Guidelines worden door Google’s raters gebruikt om websites te beoordelen op kwaliteit. Kwaliteit van websites valt uiteen in sets aan eisen omtrent Experience, Expertise, Authority en Trust (EEAT). In de laatste update valt op dat Trust als belangrijkste onderdeel wordt gezien.

Bij Trust beoordelen de testers of een pagina accuraat, eerlijk, veilig en betrouwbaar is. Google zelf schrijft in de laatste update dat “Trust het belangrijkste lid van de E-E-A-T familie is”. Want, zo stellen ze, onbetrouwbare pagina’s krijgen een lage E-E-A-T score, ongeacht hoe ervaren, hoeveel expertise of hoe autoritair ze misschien ook lijken.

De testers krijgen heel specifieke normen mee om websites te beoordelen. Uit deze normen kun je opmaken waar Google extra op let in de beoordeling van kwaliteit van websites.

5 Tips om te werken aan de betrouwbaarheid van jouw webshop!

Over ons

Verduidelijk wie de eigenaar is van de webshop en wie de inhoud heeft geschreven op een gedetailleerde “over ons” pagina. Zorg voor gedetailleerde contactinformatie en gebruik Structured data van het type Person en/of Organization.

Product pagina

Toon gedetailleerde productpagina’s met alle details van het product, inclusief reviews op productniveau. Dit helpt zoekers om een weloverwogen beslissing te nemen.

Klantenservice

Bied een volledige klantenservice die goed bereikbaar is via meerdere wegen. Toon openingstijden, een telefoonnummer, e-mailadressen, chats, contactformulieren en een duidelijk en eerlijk ruil- en retourbeleid. Zorg voor veilige betaalmogelijkheden, levertijden en een bestelstatus en track en trace voor bestellingen.

Toon expertise

Toon expertise door FAQs te beantwoorden, product- of instructievideo’s te maken of gerelateerde certificaten te tonen. Dit helpt om vertrouwen te wekken in de inhoud die wordt aangeboden.

Google mijn bedrijf

Google Mijn Bedrijf is de persoonlijke bedrijvengids van Google en verschijnt aan de rechterkant in de SERP. Maak gebruik van Google Mijn Bedrijf door een volledig profiel aan te maken en zo veel mogelijk relevante informatie toe te voegen. Wek vertrouwen met eigen hoogwaardige foto’s en door profielen op social media toe te voegen. Dit helpt om meer zichtbaarheid te creëren en gebruikers te helpen de informatie beter te begrijpen.

Seo Bureau inschakelen?

Zoek je een betrouwbaar bureau dat jou kan helpen met het betrouwbaarder maken van je webshop? Overweeg dan eens bij SEO bureau Onder te kijken. Hier vind je fijne en betrouwbare mensen met een schat aan ervaring op gebied van SEO.

Back To Top