Skip to content

AIDA model

Wat is het AIDA model

Het AIDA model is een marketing model waarin vier stappen beschreven worden. Deze vier stappen geven aan welke fases consumenten doorgaan bij een keuze tot aankoop. De consument ziet namelijke eerst een product (attention) waarna er interesse ontstaat (interest). Daarna krijgt de klant de wens om het product te kopen (desire) waarna de daadwerkelijke aanschaf van het product volgt (action). Onderneming kunnen hier de klant in elke fase sturen zodat het product gekocht wordt, daarom word dit model vaak gebruikt bij het bedenken van een reclame.

aida model attention interest desire action

AIDA – Attention (aandacht)

De eerste stap bestaat uit attention, oftewel de aandacht trekken. Deze stap focust op merkbekendheid. Dit is een belangrijke stap voor onbekende ondernemingen, voor bedrijven zoals Coca Cola is deze stap minder van belang omdat consumenten al op de hoogte zijn van Coca Cola. Een persoon ziet gemiddeld duizenden reclameuitingen op een dag, het is dus van belang om op te vallen tussen al die billboards, commercials, abri’s. etc. Dit word vaak gedaan door gebruik te maken van grote afbeeldingen/tekst, geluiden, veel kleur of juist veel witte ruimte. 

attention aida model
Dit billboard van Apple trekt de aandacht door het gebruik van een grote afbeelding

AIDA – Interest (interesse)

Als je eenmaal de aandacht hebt, moet je deze behouden door interesse te creëren. Dit wordt vaak gedaan door positieve punten van het product of merk te benadrukken. Hier word gefocust op USP’s. Waarom moeten consumenten jouw producten kopen? Wat voor voordelen bied het de klanten? Hiervoor kan gebruik worden gemaakt van de means-end-chain. 

AIDA – Desire (verlangen)

Nu je de aandacht en interesse hebt, is het tijd voor de volgende stap: verlangen creëren. De interest en desire stap van het AIDA model gaan hand in hand. Terwijl je de interesse opwekt ben je ook bezig met verlangen creëren. Hierbij worden de positieve punten van een product/dienst vertaald naar hoe deze punten de klant kan helpen. Dit wordt vaak gedaan door in te spelen op de emotie van de consument. Wat voor probleem lost het op? Op welke manier word het leven van de koper vergemakkelijkt? Ook voor deze stap wordt vaak de means-end-chain gebruikt. 

Dus, in plaats van te zeggen “Deze telefoon beschikt over 4K resolutie”, kun je beter aangeven wat dit betekent voor de klant. Dus “Met deze telefoon bekijkt u uw foto’s op een haarscherp beeld”. Of in plaats van “Deze laptop is 1 cm dun en heeft een 12 inch beeldscherm”, “Deze compacte laptop is ontzettend makkelijk mee te nemen, waar u ook naartoe reist”.

AIDA – Action (actie)

De laatste stap van het model focust op de daadwerkelijke aanschaf van het product/dienst. In reclames komt dit naar voren in een ‘call-to-action’: een korte duidelijke zin in de gebiedende wijs die een bepaalde actie uitlokt. Dus bijvoorbeeld: “Ga naar www.voorbeeld.nl” “Bestel nu”, “Boek nu”, “Lees meer”, “Download”.

Maar ook speciale aanbiedingen kunnen een klant overhalen tot aanschaf. Denk hierbij aan de Tell-sell spotjes waar de prijs van €200 naar €99 gaat waarna het product opnieuw word afgeprijsd naar €79 als je binnen 5 minuten besteld. Hierdoor word de klant onder druk gezet om het product snel aan te schaffen voordat de aanbieding verlopen is. 

AIDA vs. Lavidge & Steiner

Attitude AIDA Lavidge & Steiner
Cognitief Attention Awareness
Knowledge
Affectief Interest Liking
Preference
Desire Conviction
Conatief Action Purchase

Veelgestelde vragen over het AIDA model

Wat is het AIDA model?

Het AIDA model is een klassiek marketing instrument dat aangeeft welke vier belangrijke elementen terug moeten komen in een reclame uiting. Deze vier elementen zijn Attention (aandacht), Interest (interesse), Desire (verlangen) en Action (actie).

Waar staan de letters van het AIDA model voor?
Hoe maak je een AIDA model?
Waarom een AIDA model maken?
Back To Top