skip to Main Content

✅ De waardestrategieën van Treacy en Wiersema

Treacy en Wiersema

Hier vind je alles over het model van Treacy en Wiersema. Wat je met het model kunt doen, welke waarde strategieën er zijn. Maar ook hoe je ze kunt toepassen om je strategie te bepalen en je te onderscheiden van de concurrentie. Tot slot leggen we in een matrix nog even uit wat het verschil is tussen Porter’s generieke strategieën en de waardestrategieën van Treacy en Wiersema.

Treacy en Wiersema’s waardestrategieën

Het model van Treacy en Wiersema uitgelegd

Het model van Treacy en Wiersema helpt je bij het formuleren van de strategie en positionering van je bedrijf. Het is een onderdeel van de interne analyse van je marketingplan. Michael Treacy en Fred Wiersema hebben 3 waardestrategieën gedefinieerd waarmee een bedrijf zich kan onderscheiden van de concurrentie;

  1. Operational excellence,
  2. Product leadership en
  3. Customer intimacy.

Volgens de strategie van Treacy en Wiersema is het essentieel om op één van de drie waardestrategieën (value disciplines) de beste in de markt te zijn. Daarbij mogen de andere twee niet verwaarloost worden.

Volgens Treacy en Wiersema moet je als bedrijf kiezen voor één bepaalde waarde om in uit te blinken. Daarnaast is het van belang om van de andere waarden een minimum score te behalen (de ondergrens).

Welke waarde je ook kiest om in te excelleren, de overige waarden mag je niet uit het oog verliezen. Een fantastisch product verkoopt namelijk niet als de klant er niet op zit te wachten en verder levert het weinig op als de kosten te hoog zijn. Een bedrijf kan zich dus focussen op product leadership, maar daarnaast moet het ook letten op het productieproces en haar klanten.

treacy en Wiersema strategie

1. Treacy en Wiersema: Operational excellence – proces focus

Bij operational excellence ligt alle focus op de operationele processen, van de inkoop tot de logistiek. Op die manier kunnen producten van een redelijke tot goede kwaliteit snel en goedkoop geleverd worden.

Kortom, lage productiekosten door focus op operationele processen. Het gehele proces van inkoop tot levering is geoptimaliseerd om de kosten te verminderen.

Dat wil zeggen: efficiënte productie, voorraad level altijd op pijl, snelle bezorging, etc. Een bedrijf met deze strategische focus investeert veel in logistiek (supply chain management). Door lage kosten kan ervoor gekozen worden om de prijs laag te houden of een hoge marge te hanteren. Het zijn vaak grote internationale bedrijven die voor deze focus kiezen.

Kernwaarden operational excellence:

Veel aandacht voor het proces,
Efficiëntie
Lage kosten
Grote volumes
Optimalisatie
Focus op logistiek
Gestandaardiseerd producten
Meten om te optimaliseren

Voorbeelden operational excellence:

McDonald’s, Toyota, IKEA

Operational Excellence volgens IKEA
We werken hard om onze klanten kwaliteit te bieden tegen betaalbare prijzen, door de hele waardeketen optimaal te organiseren, langetermijnrelaties op te bouwen met onze leveranciers, te investeren in een vergaande automatisering van de productie en grote volumes te produceren. – IKEA

2.Treacy en Wiersema: Product leadership – product focus

Bij product leadership ligt alle focus op het de kwaliteit en innovatie van het product en het bouwen van het merk.

Kwaliteit van een product gaat vaak samen met de nieuwste technologische snufjes of trends. Daarom wordt veel aandacht besteed aan design, innovatie, time to market en research & development. Vaak wordt het product of merk ondersteund door een hoog marketing budget.

Kernwaarden Product leadership:

Product, innovatie, kwaliteit, focus op marketing

Voorbeelden product leadership:

Apple, BMW, Etihad, Mercedes

Product leadership volgens Apple
Apple requires each of its suppliers to meet the highest standards for all goods and services. Our requirements include a commitment to rigorous quality assurance. In addition, suppliers must be committed, as we are, to ensuring the highest standards of social responsibility. – Apple

3.Treacy en Wiersema: Customer intimacy – klantfocus

Bij customer intimacy legt het bedrijf de focus op de wensen van een klant. Een bedrijf met een customer intimacy focus heeft nooit een gestandaardiseerd productaanbod. Een goede relatie met de klant staat hierin centraal, het bedrijf moet namelijk precies weten wat de klant wilt en daarop inspelen.

Vaak zijn het lokale bedrijven die deze strategie hanteren, denk hierbij aan je kapper waar je al jaren komt. De kapper weet precies hoe je het wilt hebben. Ook Coolblue zou je als voorbeeld kunnen noemen. Met reviews, persoonlijk advies en een klantenservice die altijd klaar staat focust Coolblue zich op het bieden van service aan haar klanten.

Kernwaarden customer intimacy:

Klanten, klantcontact, flexibiliteit, productaanbod, maatwerk, focus op klant

Voorbeelden customer intimacy:

Vooral lokale ondernemingen, je kapper, Coolblue

Wat is het verschil tussen Treacy en Wiersema en Porter?

        Treacy en Wiersema

Om als bedrijf succes te hebben moet je uitblinken in één van de waarden, maar de andere waarden ook voldoende aandacht geven.

Porter

Om als bedrijf succes te hebben moet je een duidelijke keuze maken tussen een lage kostenstrategie of differentiatie.      

Operational excellence

Lage productiekosten, maar daarnaast ook gemak voor de klant

Kostenleiderschap

Lage productiekosten

Customer intimacy

Goede relatie met klant en mogelijkheid om product aan te passen naar klantwens (customization).

Product leadership

De beste en meest innovatieve producten

Differentiatie

Unieke producten

 

Veelgestelde vragen over Treacy en Wiersema

Wie zijn Treacy en Wiersema?

Michael Treacy en Fred Wiersema hebben 3 mogelijke waarde strategieën gedefinieerd waar je uit kunt kiezen om in te excelleren; Customer Intimacy, Product Leadership en Operational Excellence.

Waarom Treacy en Wiersema?

Met het model van Treacy en Wiersema kun je beter bepalen welke focus en strategie je in je bedrijfsvoering en marketing moet doorvoeren. Door een keuze te maken om in één van de 3 waardestrategieën te excelleren kun je je beter onderscheiden en waarde creëren voor je doelgroep.

Wat is een Waardestrategie?

Een waardestrategie is een manier om waarde toe te voegen aan je product of dienst zodat je je kunt onderscheiden van de concurrent. Mogelijke waarde strategieën zijn; Customer Intimacy, Product Leadership en Operational Excellence. Met product leadership ligt de focus bijvoorbeeld op het creëren van het beste product t.o.v. al je concurrenten.

Wat is de beste waardestrategie?

Er is geen beste waardestrategie voor iedereen. De beste waarde strategie is afhankelijk van het bedrijf en de markt waarin je opereert. De waarde strategie die het meest voor de hand ligt en voor jouw bedrijf het beste is, is de strategie waar je als bedrijf het makkelijkst in kunt excelleren; het beste product of de beste klantbeleving, etc.

Kan ik maar uit één waardestrategie kiezen?

Ja en Nee. Het idee van het model van Treacy en Wiersema is dat je één waarde strategie kiest waar je in gaat excelleren, zodat je je op die manier ook goed kunt onderscheiden en profileren t.o.v. de concurrentie. Daarbij is het wel belangrijk dat de prestaties op de 2 andere waardestrategieën niet onvoldoende is.

Back To Top