De belangrijkste ranking factoren in 2020 voor Google
SEO is ongeveer de heilige graal van elke ondernemer. Je hebt je vast wel eens afgevraagd waarom bepaalde websites heel hoog ranken terwijl ze bepaald niet geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Of nog erger wanneer ze een slecht linkprofiel hebben.
Vanuit mijn rol als SEO specialist wordt deze vraag mij maar al te vaak gesteld door klanten dus daarom deze blogpost.
De ranking in google op bepaalde zoektermen hangt samen met het algoritme van google en de 200 ranking factoren die daarop van invloed zijn. En veel van die ranking factoren zijn niet zo eenvoudig te begrijpen, of uit te voeren.
Met deze blogpost proberen we wat helderheid te scheppen in de factoren die je ranking in Google bepalen en hoe je die kunt gebruiken om die in 2020 te verhogen.
In random order of appearance…
1. Click-through rate
De Click Through Rate (CTR) is het percentage dat op jouw zoekresultaat klikt van het aantal mensen dat op de zoekterm zoekt waar je op rankt.
Hoe hoger dat percentage, hoe aantrekkelijker jouw zoekresultaat blijkbaar is in de zoekresultaten. En als je CTR hoger is dan die van de concurrentie dan laat Google je langzaam aan hoger ranken.
Je CTR manipuleren door misleidende Meta titles en descriptions is geen goed plan want dan gaat je Bouncerate weer omhoog en dat is weer niet goed voor je rankings.
In Google Webmaster kun je je Click Through Rate monitoren en zien of de aanpassingen een positief effect hebben.
2. Domein leeftijd
De leeftijd van je domein is een belangrijke factor, zeker in de eerste paar jaren.
Zeker een ouder domein heeft vaak meer backlinks opgebouwd.
Maar ook een nieuw domein waar je veel relevante en sterke backlinks naar toe bouwt heeft echt wel even nodig om even hoog te ranken als een ouder domein.
Je kunt niet veel meer doen dan geduld hebben en zorgen dat je website steeds meer traffic krijgt en het optimaliseert en linkbuilding doet.
3. Backlinks
Met backlinks gaat het niet puur om het aantal maar vooral om de relevantie en de autoriteit van de linkende websites.
Veel goed rankende websites hebben misschien niet eens heel veel links, maar vooral een aantal relevante en sterke links van domeinen met een nhoge autoriteit.
Daarnaast is de anchor text van je linkprofiel belangrijk. Veel SEO specialisten denken dat je veel geoptimaliseerde anchorteksten moet hebben maar dat is niet zo. Over-optimaliseren heeft een negatief effect.
Google kan heel goed de pagina, en tekst om de link heen, analyseren om te bepalen waar die link over gaat.
Monitor je linkprofiel. Je linkprofiel kan je maken of breken. Recent onderzoek toont aan dat links van hoge kwaliteit voor zo’n 30% je page score in Google bepalen.4.
4. Kwaliteit van Content
Sinds de Panda update kan Google heel goed de kwaliteit van de content op een website duiden. Zo kunnen ze bijvoorbeeld heel goed duiden of een site heel weinig content (per pagina) heeft of gekopieerde content op de site heeft.
Veel goed rankende, vaak wat oudere websites hebben veel goede content van hoge kwaliteit. Dat vindt Google althans wanneer ze die content vergelijkt met die van websites in hetzelfde themagebied.
Dus als je betere content hebt dan je concurrenten krijg je uiteindelijk waarschijnlijk een hogere ranking dan hen.
5. Interne links
Een veel vergeten ranking factor is interne linking. Interne linking is waar je binnen een pagina doorverwijst naar een andere pagina op je website.
Sowieso erg goed en belangrijk voor usability en daarmee SEO.
Veel SEO denken dat deze interne links allemaal geoptimaliseerd moeten zijn, maar ook dat is over-optimaliseren. Interne links zorgen ook voor SEO waarde voor de pagina waarnaar gelinkt wordt.
Verwacht geen giga-resultaten in en paar weken, maar het langzaam maar steady toevoegen van interne links naar je belangrijke landingspagina’s heeft absoluut een positief effect op je rankings.
6. Laadtijden
Iedereen vindt lange laadtijden irritant. Google ook! Dus websites die lang de tijd nemen om op je scherm te verschijnen worden achteraan in de rankings gezet.
In 2010 ontdekte Google dat mensen Google minder gingen gebruiken naarmate langzame website hoog in Google rankten.
Logisch want als je telkens een langzame website voorgeschoteld krijgt als je ergens naar zoekt ga je op zoek naar een andere zoekmachine. En dat heeft negatieve gevolgen voor de inkomsten uit Google Ads.
(Google’s inkomsten komen voor minimaal 85% voort uit advertenties)
3 factoren die je laadtijden kunnen verbeteren:
- Content delivery network, daarmee wordt je website op allerlei servers in de wereld geplaatst waardoor die lokaal sneller laad.
- Snelle server; Een snelle server maakt een wereld van verschil in laadtijd.
- Werk met schone code; Templates met veel overbodige code en rommelige code van slechte programmeurs helpen je laadtijd niet.
GT Metrics of Google Speed test geven je inzicht in je laadtijd.
7. Sociale signalen
Er is veel te doen of Sociale signalen je Rankings beïnvloeden of niet. Hoe dan ook, hoe vaker je berichten op Social media gedeeld worden hoe meer mensen ze zien, hoe meer mensen naar je website komen.
Hoe groter ook de kans dat ze op een natuurlijke manier naar je terug linken.
En hoe meer links, hoe hoger je ranking.
Een aantal manieren om meer Social Shares te krijgen:
- Zorg voor mogelijkheden om je berichten en pagina’s te delen d.m.v.eenvoudige knoppen op je pagina.
- Vraag op je pagina of bericht om het te delen op hun sociale kanaal.
- Als je vrienden of collega’s hebt met een flink bereik op sociale media, vraag hen het bericht te delen.
- Promoot interessante berichten
8. Brand signalen
De exposure van jouw merk geeft Google het signaal dat je niet zomaar iemand bent, en dat helpt je in je rankings. Het bouwen aan je merk(exposure) is een belangrijke manier om te zorgen voor vertrouwen in de ogen van de consument en in het vertrouwen van Google.
Hoe zorg je voor merkbekendheid en exposure?
- Zorg voor mentionnons op internet, niet eens links maar vermeldingen
- Zorg voor activiteit op sociale media
- Zorg voor vermeldingen in registries met contact gegevens
Hoe zorg je verder voor merkbekendheid en exposure
- Zorg voor een omvangrijke over ons pagina. Zowel klanten als Google willen graag weten wie je bent.
- Zorg voor interactie op relevante (branche) platformen.
- Zorg voor reviews op diverse platformen.
- Zorg voor kwalitatieve, visuele content.
- Schrijf gastblogs op relevante websites.
9. Gebruikerservaring
In the end de gebruikerservaring is om meerdere redenen een van de belangrijkste factoren om in de gaten te houden in je website. Ook Google is maar in een ding geïnteresseerd de beste gebruikerservaring realiseren.
Enkele factoren die de gebruikerservaring beïnvloeden:
- Een snelle laadtijd
- mobielvriendelijke website
- intuïtieve navigatie
- nette overzichtelijke interface
- Geen storende pop-ups
10. Lokale signalen
Zorg voor en lokale vindbaarheid doordat op allerlei manieren duidelijk is waar je gevestigd bent. Zoals bijvoorbeeld met je Google My Business pagina.
Zoekresultaten worden steeds lokaler en als Google weet waar je gevestigd bent kan Google, ook voor mobiele gebruikers de juiste (lokale) resultaten voorschotelen.
Bel Pingwin Online marketing bureau als je hulp nodig hebt bij je vindbaarheid.