Op deze pagina vertellen we je alles over de Ansoff Matrix, ontwikkeld door de Amerikaans -Russische econoom Igor Ansoff. De essentie van het Ansoff model en de bijbehorende groeimodellen. Tot slot leggen we je ook uit hoe je zelf aan de slag kunt met de groeimodellen van Ansoff.
Ansoff Matrix – groei strategieën
Inhoudsopgave
Wat is het Ansoff model, Product – Markt combinatie.
Het Ansoff model heeft verschillende benamingen en kom je ook wel tegen als het groeimodel van Ansoff of Ansoff’s product markt combinatie. In één matrix zet je op 2 assen je product portfolio af tegen de markt of de concurrentie.
Zo kun je aan de hand van een helder overzicht nadenken over de kansen en de beste groeistrategieën voor je verschillende producten.
Wat kun je met Ansoff?
In één zin kun je met de Ansoff matrix de groeistrategie van je bedrijf
bepalen. Het geeft antwoord op de vraag waar een bedrijf zich op moet focussen.
Om als onderneming te blijven groeien is het noodzakelijk dat je niet stil blijft zitten en de mogelijkheden voorbij laat schieten. Een succesvol bedrijf is altijd opzoek naar nieuwe manieren om de winst te verhogen en nieuwe klanten te werven. Maar welke mogelijkheid is het beste geschikt voor je bedrijf? Om deze vraag te beantwoorden kun je gebruik maken van de Ansoff matrix voor groei strategieën.
De 4 groeistrategieën van de Ansoff matrix
De matrix van Ansoff gaat uit van 4 groei strategieën voor een product of dienst gebaseerd op 2 assen. Deze twee assen van de Ansoff Matrix zijn;
- bestaand product & nieuw product en
- bestaand markt & nieuwe markt.
Je kijkt dus welke strategieën mogelijk zijn met een bepaalde combinatie van de assen, de producten en de markt. De kleuren in de groeimatrix geven aan hoe risicovol de strategie is.
In de Ansoff matrix zijn er vier groeistrategieën, te weten:
- Marktpenetratie
- Productontwikkeling
- Marktontwikkeling
- Diversificatie
1) Marktpenetratie
Deze groeistrategie uit het Ansoff model houdt in dat je gaat groeien met bestaande producten in een bestaande markt. Dat kan op 2 manieren;
Door klanten van de concurrentie af te snoepen, of
Meer aan je bestaande klanten te verkopen
Bij deze groeistrategie concentreer je je op het verhogen van je afzet van je huidige producten in je huidige markt (marktaandeel verhogen). Dit kan door de prijs te verlagen, investeren in je commercieel (sales) team, marketing budget vergroten etc.
Dit is de minst risicovolle optie aangezien je weet hoe het product ontvangen wordt en je bent al bekend met de markt.
Voorbeelden marktpenetratie:
- 10% korting, 2de gratis, extra sales manager, meer reclames op tv
2) Product ontwikkeling
Bij deze strategie ga je nieuwe producten aanbieden voor de bestaande markt.
Naast een bestaand product ga je een nieuw product aanbieden op dezelfde markt. Dit zijn meestal productinnovaties of productvariaties. Denk aan naast ketchup ook mayonaise verkopen.
Voorbeelden productontwikkeling:
- Nieuw product: iPad Mini → bestaande markt: Tablet markt
3) Markt ontwikkeling
Bij marktontwikkeling probeer je nieuwe markten voor bestaande producten te vinden. Je focust op je huidige producten en die ga je in andere/ nieuwe markten te verkopen. Dit wordt gedaan door te verkopen van bestaande producten aan: andere klant segmenten, andere landen of in een ander soort winkels te verkopen. Bijvoorbeeld naast offline ook online verkopen.
Voorbeeld marktontwikkeling:
- Bestaand product: Apple iTunes → Nieuwe markt: Windows gebruikers
4) Diversificatie
Bij deze groeistrategie gaat het om nieuwe producten aanbieden in nieuwe markten, een markt waar je nog niet aanwezig in bent.
Dit is een risicovolle strategie omdat je de markt niet kent en het een compleet nieuw product is. Aan de andere kant geeft deze strategie je een flinke voorsprong op de concurrentie. Vooral wanneer het een compleet nieuwe markt is (bijvoorbeeld Apple die de eerste was die een tablet uitbracht)
Voorbeeld diversificatie:
- Nieuw product: Apple Watch en een nieuwe markt: Horloge markt
Ansoff 9-box matrix
Voor een meer uitgebreide analyse of variant op de Ansoff matrix kan de 9-box matrix gebruikt worden. Zoals de naam al zegt bestaat deze matrix uit negen i.p.v. vier vakken.
De extra vakken geven 2 extra aspecten aan;
- Of het gaat om een productaanpassing of een nieuw product (bijvoorbeeld een andere verpakkingsgrootte i.p.v. een nieuw product) en
- of het gaat om een nieuwe markt of een markt uitbreiding (bijvoorbeeld een winkel in een andere stad i.p.v. een online winkel)
Dit model is bruikbaar om aan te geven of hoe groot de verandering is in bedrijfsvoering.
Verder geeft het model ook strategieën aan die niet een volledige diversificatie zijn. Een volledige diversificatie is geen aantrekkelijke optie aangezien je hier twee dingen probeert te doen zonder het voordeel van diversificatie te hebben.
Veelgestelde vragen over de Ansoff Matrix
Wat is de Ansoff Matrix?
De Ansoff Matrix is een marketinginstrument waarmee je kunt bepalen met welke groeistrategie je de markt gaat benaderen. Aan de markt en je eigen product kun je bij Ansoff uit vier groeistrategieën kiezen; Marktpenetratie, Productontwikkeling, Marktontwikkeling, Diversificatie.
Hoe maak je een Ansoff Matrix?
Een Ansoff Matrix maak je door je eigen product en de markt goed te analyseren en te bepalen welke kansen er liggen. Dat doe je door in een matrix op 2 assen je product portfolio af te zetten tegen de markt of de concurrentie.
Waarom een Ansoff Matrix?
Een Ansoff Matrix zorgt ervoor dat je een gezonde verdeling van producten in de verschillende stadia van hun levenscyclus behoudt. Daarnaast kun je met de Ansoff Matrix voor elk product goed bepalen wat de beste strategie is om de markt te benaderen.
Wat zijn de groeistrategieën van het Ansoff Model?
Ansoff definieert vier mogelijke groeistrategieën; Marktpenetratie, Productontwikkeling, Marktontwikkeling, Diversificatie. Afhankelijk van je product en de markt/ concurrentie kun je bepalen welke groeistrategie het beste is voor elk product.