skip to Main Content

Digitale marketing: wat is dit en welke instrumenten zijn er?

4 minuten
Digitale marketing: wat is dit en welke instrumenten zijn er?

Veel bedrijven hebben een grote uitdaging. Namelijk het bereiken van hun doelgroep via digitale kanalen. Voor je begint met digitale marketing is het belangrijk om een strategie te hebben. Alleen zo kun je de doelgroep op de juiste manier bereiken.

In dit blog leggen we uit wat digitale marketing is en welke instrumenten er zijn.

Wat is digitale marketing?

Digitale marketing is een manier om via digitale kanalen in contact te komen met je doelgroep. Dit kan bijvoorbeeld via Google Ads en social media. Velen gebruiken de term ‘online marketing’, alleen gaat het bij digitale marketing verder. Zo vallen sms-berichten en televisie hier ook onder.

Fysieke kranten, tijdschriften en posters horen er niet bij. Hier gebruik je namelijk geen digitaal kanaal voor.

Digitale marketing
Instrumenten die je kunt inzetten voor digitale marketing

Bedenk eerst een strategie voor je marketing doet

Veel ondernemers voeren zomaar digitale marketing uit, zonder concrete strategie. Hierdoor bestaat de kans dat je verkeerde instrumenten inzet én niet de juiste boodschap gebruikt.

Wij adviseren daarom om allereerst intern onderzoek te doen. Hiermee ontdek je sterke en zwakke punten van je bedrijf. Vervolgens doe je marktonderzoek om ontwikkelingen in de markt te ontdekken. Wellicht zijn er sterktes binnen je bedrijf die je kunt koppelen aan kansen in de markt.

Gegevens die je onder meer verzamelt tijdens het onderzoek:

  • Je huidige marketingstrategie
  • Sterktes (kwaliteiten) binnen je bedrijf
  • Wie je doelgroep is en wat hun interesse zijn
  • Behoefte en wensen van je doelgroep
  • Wie je belangrijkste concurrenten zijn
  • Welke marketinginstrumenten concurrenten inzetten
  • Welke ontwikkelingen er spelen in de markt

Deze informatie vormt de basis van je digitale strategie. De bevindingen kun je bijvoorbeeld neerzetten in een confrontatiematrix en SWOT-analyse. Deze twee modellen helpen namelijk bij het opstellen van de juiste strategie.

Digitale marketing houdt namelijk niet alleen in: het inzetten van de juiste middelen. Je moet ook weten waar je doelgroep zich bevindt, wat hun behoeftes zijn en hoe je onderscheidend bent van de concurrentie. Alleen op deze manier weet je dat je marketing effectief is. Kortom, voer dus altijd een interne en externe analyse uit én bepaal dan je marketingstrategie.

Voorbeelden van digitale marketinginstrumenten

Digitale marketing is een breed begrip. Voorbeelden van instrumenten zijn:

  • Online marketing
  • Whitepapers en e-books
  • Tekstberichten
  • Televisie
  • Applicaties
  • Narrowcasting
  • Online brochures

Hieronder lichten we deze marketingmiddelen en toe.

Online marketing

Voor velen zijn dit de bekendste instrumenten als het gaat om ‘digitale marketing’. Namelijk, website, zoekmachine optimalisatie (SEO), Google Ads (SEA), blogartikelen, social media en nieuwsbrief.

online marketing blogs
Marketingbureau Pingwin maakt handig gebruik van online marketing. Zo publiceren ze blogartikelen op hun eigen site. Zo laat je aan de doelgroep zien dat je expert bent op online gebied.

Whitepaper en e-book

Dit is een document waarin informatie staat over een specifiek onderwerp. Het doel is om kennis te delen en interesse van je doelgroep te wekken. Vaak deel je een whitepaper of e-book in ruil voor contactgegevens.

Tekstberichten

Onder digitale tekstberichten verstaan we: sms en WhatsApp. Waarschijnlijk herken je het wel: je maakt een afspraak bij de tandarts en een dag van tevoren krijg je een sms-reminder. Of je krijgt een aanbieding per sms. Dit kanaal wordt erg onderschat. Zo blijkt dat een sms eerder opvalt dan een e-mail.

Marketing via sms
Marketing via sms

Televisie

Televisie is een digitaal kanaal en geschikt voor reclame. Zo kun je een reclamespotje tonen of uitzending sponseren. In een programma als Goede Tijden, Slechte Tijden kan je ook aan ‘product placement’ doen. Dit betekent dat jouw product, subtiel zichtbaar in beeld is.

Applicaties

Via applicaties breng je een boodschap over naar je doelgroep. Dit kan zowel in een eigen applicatie als van derden. In de app ‘Flitsmeister’ kun je bijvoorbeeld adverteren. Een eigen app is vooral bedoeld om gebruikers toegang te geven tot jouw platform, maar hier kun je ook marketingacties tonen. Het voordeel van een eigen app is dat je altijd jouw specifieke doelgroep bereikt.

applicatie marketing
Canva doet aan ‘in-app’ marketing. Dit wil zeggen: het tonen van acties aan hun gebruikers.

Narrowcasting

Narrowcasting houdt in dat je informatie via een beeldscherm deelt. Dit gebeurt op een plek waar je (potentiële) klant komt. Bijvoorbeeld in de etalage. Dit zie je geregeld bij een makelaarskantoor. Op het scherm ontdek je huizen die bij jou in de buurt staan. Narrowcasting kan ook in een supermarkt voorkomen. Zo vind je regelmatig aanbiedingen op het scherm

Online brochures

Een online brochure is een digitaal document waarin informatie staat over je bedrijf, dienst of product. Zo’n brochure wordt meestal aangevraagd door een ‘warme’ lead. Kortom, iemand die mogelijk interesse heeft.

We zien geregeld dat zo’n brochure onderschat wordt door ondernemers. Ze gaan voornamelijk in op de eigenschappen van het product, de dienst of het bedrijf. Hierboven staat al aangegeven: het zijn vaak warme leads die het aanvragen.

Ga dan ook vooral in op de voordelen. Kortom, welk probleem los jij op met het product of dienst gebruikt? En wat is het resultaat? Toon daarnaast ook recensies van klanten in je brochure.

Voordelen: waarom gebruik je digitale marketing?

De belangrijkste reden is dat je gericht kunt targeten en bij kunt sturen. Hieronder zetten we de voordelen op een rijtje.

  • Je kunt snel inspelen op de actualiteit. Zo kun je een boodschap meestal direct wijzigen. Bij fysieke middelen duurt het een stuk langer voor het zichtbaar wordt.
  • In veel gevallen kun je gericht targeten: jij bepaalt wie je boodschap ziet.
  • Bijsturen vaak mogelijk: plaats je een online advertentie en zie je dat er weinig sales zijn? Dan is het vaak mogelijk om je advertentie aan te passen, terwijl dit niet veel extra’s kost.
  • Resultaten zijn vaak goed meetbaar: je ziet precies wat het oplevert en hoeveel mensen je boodschap gezien hebben.
  • Integreren met andere digitale kanalen. Zo kun je in een sms een linkje zetten naar je website.
  • 24/7 beschikbaar: digitale instrumenten kun je op elk moment van de dag inzetten om je doelgroep te bereiken.
Back To Top