Bij het maken van een marketingplan is het belangrijk om te kijken naar de interne analyse en de externe analyse. Een externe analyse is een onderzoek naar ontwikkelingen die plaatsvinden in de omgeving van de organisatie. Hier kijk je dus naar de markt: hoe groot is de markt? Wie zijn de klanten? Wat zijn de concurrenten? Welke trends spelen er in de markt?
Na het doen van een externe analyse heb je een goed beeld van de kansen en bedreigingen in de markt. Deze kansen en bedreigingen kun je vervolgens in een SWOT-matrix plaatsen.
ABCD-analyse
Inhoudsopgave
Een externe analyse wordt altijd gedaan door middel van een ABCD-analyse. De ABCD-analyse is geen analyse op zichzelf, het is een verzamelnaam van de volgende analyses:
- Afnemers
- Bedrijfstak
- Concurrentie
- Distributie
Als je al deze elementen hebt geanalyseerd heb je een compleet beeld van de markt en kun je beginnen met het beschrijven van de kansen en bedreigingen. Maar laten we eerst dieper in gaan op de verschillende analyses.
1. Afnemers-analyse
Bij een afnemers-analyse kijk je naar de klanten van een bedrijf. Dit kunnen consumenten zijn, maar ook fabrikanten of handelaren.
Als een bedrijf een goed beeld heeft van haar afnemers, de behoefte van de afnemers en de segmenten, kan het bedrijf beter inspelen op die behoeftes en de klant beter bedienen.
Marketingmodellen die vaak worden gebruikt bij een afnemers-analyse zijn:
- STP
- Abell-model
2. Bedrijfstak-analyse
In een Bedrijfstak-analyse (branche-analyse) kijk je naar de markt waar het bedrijf zich bevindt. Je kijkt naar de verschillende trends die in de markt spelen, hoe groot de markt is en of deze markt groeit.
Marketingmodellen die vaak in een bedrijfstak-analyse worden gebruikt zijn:
- DESTEP
- Marktvolume
- Marktgroei
3. Concurrentie-analyse
Bij een concurrentie analyse kijk je naar andere spelers die hetzelfde aanbieden als jouw bedrijf. Deze concurrenten kunnen aanwezig zijn in dezelfde markt (direct concurrenten), maar ook in andere gerelateerde markten (indirecte concurrenten).
Een concurrentie analyse is erg belangrijk omdat het context biedt. Sterktes die eerder geïdentificeerd zijn in de interne analyse kunnen bijvoorbeeld sterker zijn als concurrenten deze sterkte niet bezitten. Een sterkte die elke concurrent bezit is niet meer uniek en kun je dus ook geen sterkte meer noemen.
Bij een concurrentie analyse kun je gebruik maken van de volgende marketingmodellen:
Conclusie
Na het doen van de vorige analyses is het belangrijk om na te denken over de kansen en bedreigingen in de markt. Welke uitkomsten van de analyses kunnen het bedrijf veel geld opleveren (kansen)? En voor welke bedreigingen moet het bedrijf uitkijken?
Deze kansen en bedreigingen combineer je vervolgens met de sterktes en zwaktes van de interne analyse in een SWOT-matrix.