Skip to content

Gebruikt jouw bedrijf al een onlinemarketingfunnel?

3 minuten

Een onlinemarketingfunnel, ook wel bekend als marketing- en salesfunnel of conversiefunnel, beschrijft het proces dat je (online) doelgroep doorloopt van potentiële tot daadwerkelijke klant. Je hebt vast weleens van dit begrip uit de digitale marketing gehoord. Maar pas je dit concept ook toe in de praktijk? Is je antwoord ‘nee’? Dan is het de hoogste tijd dat je dit gaat doen.

Wat is een onlinemarketingfunnel?

Het idee van een onlinemarketingfunnel is om potentiële klanten door verschillende stadia te leiden. Van bewustwording van je product of dienst tot uiteindelijke aankoop. De funnel wordt vaak gevisualiseerd als een trechter, omdat het aantal mensen in elke fase van het proces afneemt. Het optimaliseren van deze funnel is essentieel om je conversiepercentages te verbeteren en uiteindelijk meer klanten te werven. Digitale marketingmiddelen, zoals e-mailmarketing en contentmarketing, ‘duwen’ mensen als het ware door deze trechter heen en zijn ook een prima manier om klanten terug te winnen.

Meer weten? Lees dan deze uitgebreide uitleg over hoe een onlinemarketingfunnel werkt.

Waarom je niet zonder onlinemarketingfunnel kunt

Als je nu denkt dat marketingfunnels alleen relevant zijn voor webshops en e-commercebedrijven, heb je het mis. Een onlinemarketingfunnel is cruciaal voor elk bedrijf, ongeacht in welke branche je actief bent. Het is dé manier om je potentiële klanten te bereiken en stapsgewijs (trouwe) klanten van hen te maken.

Potentiële klanten gericht benaderen

Zonder onlinemarketingfunnel schiet je met hagel. Een marketingfunnel helpt je om je marketingactiviteiten te focussen op de juiste doelgroep(en). In plaats van iedereen proberen te bereiken, richt je je op specifieke klantsegmenten in elke fase van je funnel. In elk stadium schotel je potentiële klanten relevante, persoonlijke informatie voor, waardoor je hen als het ware bij de hand neemt naar een volgende fase.

Van leads naar klanten

Het uiteindelijke doel van een marketingfunnel is mensen converteren van leads naar klanten. Of je nu een webshop of fysieke winkel hebt: het genereren van leads en deze omzetten in betalende klanten blijft in principe hetzelfde. Niet alleen als je producten verkoopt, maar ook als je diensten aanbiedt.

Een doordachte funnel optimaliseert dit conversieproces en verhoogt je conversiepercentage: het aantal mensen dat een specifieke gewenste actie onderneemt. Bijvoorbeeld het inschrijven voor je nieuwsbrief, klikken op een link in een e-mail of op je website, of uiteindelijk een product kopen.

Vertrouwen opbouwen en klanten binden

Een onlinemarketingfunnel is een zeer effectieve manier om een band met potentiële klanten op te bouwen. In de verschillende fasen van de funnel kun je hen relevante, waardevolle informatie bieden, vragen beantwoorden en zo vertrouwen opbouwen Dit levert je waardering van je al dan niet potentiële klanten op.

Als iemand eenmaal klant is, is het cruciaal om deze te behouden en aan te moedigen herhalingsaankopen te doen. Een goed ontworpen onlinemarketingfunnel houdt dan ook niet op na een (eerste) aankoop, maar is erop gericht om klanten betrokken te houden en merkloyaliteit op te bouwen.

Data verzamelen voor frisse inzichten

Een onlinemarketingfunnel verschaft je waardevolle gegevens, die leiden tot nieuwe inzichten in het gedrag van je doelgroep. Zo kun je eruit afleiden hoeveel mensen elke fase van de funnel doorlopen en waar ze afhaken in het proces. Op basis van die gegevens kun je je marketingstrategie finetunen en funnel optimaliseren om tot hogere conversies te komen.

Wist je dat veel mensen die online shoppen op het laatste moment afhaken, als ze bij wijze van spreken al met hun mandje in de rij voor de kassa staan? Mogelijk heb jij ook wel ‘s producten in je digitale winkelmandje geplaatst, om dit vervolgens achter te laten. Hoe kan het dat last minute de twijfel toeslaat? En hoe kun je online shopping cart abandonment, zoals dit fenomeen heet, tegengaan door mensen opnieuw te engageren?

Ga je voor gemiddeld of optimaal?

Als je nog geen funnel hebt geïmplementeerd in je marketingstrategie, is dit het moment om dat te overwegen. Het kan het verschil maken tussen gemiddelde resultaten en optimale groei voor je business.

Back To Top