Skip to content

Het veranderende landschap van Google

3 minuten

Google verandert continu. Zo brengt Google regelmatig updates uit die gevolgen kunnen hebben voor het hele algoritme voor de zoekmachine om de gebruiker een nog betere ervaring te bieden, maar waar jouw website ook het een en ander van kan merken. In de loop van de tijd zijn er door Google een boel grote veranderingen doorgevoerd. Een aantal daarvan, zetten we hieronder voor je op een rij.

Kwalitatieve linkbuilding wordt belangrijker

Talloze random links plaatsen naar jouw website is verleden tijd. Het spammen van links heeft geen nut meer en kan zelfs nadelig zijn voor jouw website. Daarentegen is kwalitatieve linkbuilding vandaag de dag steeds belangrijker geworden. Links van hoge waarde, van bijvoorbeeld websites met een hoge autoriteit, kunnen veel meer effect hebben op jouw website en jouw positie. En hoe meer links er naar jouw website verwijzen die afkomstig zijn van verschillende websites met een hoge autoriteit, hoe meer jouw website kan gaan stijgen in de positie van Google. Dit kan weer zorgen voor meer kliks.

Kwalitatieve linkbuilding is belangrijk, maar is daarnaast ook eenvoudig. Vooral als je gebruikmaakt van het linkbuildingplatform Popi.nl. Op dit platform staan talloze kwalitatieve links waar je uit kunt kiezen. Er zit dus altijd wel een geschikte link voor jou tussen die goed aansluit bij jouw eigen website. Je hoeft daarom niet zelf op zoek te gaan naar links die bij jouw website passen, maar deze staan gewoon voor je klaar in een overzicht.

Linkbuilding is overigens een langetermijnproces, wat betekent dat je er veel aandacht aan moet besteden. Denk bijvoorbeeld aan het doen van zoekwoordenonderzoek, het selecteren en plaatsen van links en het schrijven van unieke content. Zit je hier liever niet op te wachten? Dan is managed linkbuilding wellicht iets voor jou: de SEO-experts zullen dan het linkbuildingproces op zich nemen, terwijl jij je kunt focussen op jouw eigen taken.

Waardevolle content

Bij kwalitatieve linkbuilding hoort natuurlijk ook kwalitatieve content. En dat laatste, daar hecht Google ook veel waarde aan. Denk aan blogs die op een site worden geplaatst. Het is belangrijk dat deze blogs vol waardevolle informatie zitten en dat blijkt dat de auteur echt verstand heeft waarover geschreven wordt. Als blijkt dat de content voldoet aan de waarden van E-E-A-T, waar experience, expertise, authoritativeness en trust voor staan, kan dit voordelig zijn voor jouw positie in de zoekmachine.

AI-ontwikkelingen

De komst van AI, artificial intelligence, heeft veel teweeggebracht. Ook Google heeft hierop ingespeeld. Zo heeft de zoekmachine een aantal AI-ontwikkelingen in het leven geroepen. Denk bijvoorbeeld aan de AI-tool die Google heeft ontwikkeld genaamd Gemini, die meerdere taken voor je kan uitvoeren. Zo kun je Gemini een vraag stellen, en binnen no time heeft de tool een antwoord voor je klaarliggen.

Daarnaast zal de zoekmachine ook AI verwerken in de zoekresultaten. Dit wordt ook wel AI Overviews genoemd, voorheen beter bekend als SGE. Op het moment van schrijven wordt dit al geëxperimenteerd in Amerika en de kans is groot dat het naar Nederland komt. Met AI Overviews zal er, na jouw zoekvraag, een groot vlak bovenaan verschijnen met daarin het antwoord dat door AI is gegenereerd. Op deze manier ben je snel voorzien van een antwoord.

Terugdraaien infinite scroll

Google had enige tijd geleden de infinite scroll gelanceerd. De infinite scroll betekent letterlijk oneindig scrollen. Zoals je dus al wel kunt raden, houdt dit in dat je in de zoekmachine oneindig kunt scrollen na het invoeren van een zoekvraag. In plaats van dat je bijvoorbeeld op ‘volgende pagina’ moest klikken, hoeft dat met infinite scroll niet meer. Toch heeft Google er alsnog voor gekozen om de infinite scroll terug te draaien. Je moet dus gewoon weer naar ‘volgende pagina’ klikken om meer resultaten te zien.

Back To Top