Skip to content

Hoe linkbuilding jouw marketing kan verbeteren

2 minuten

Marketing is een breed begrip. Er zijn allerlei manieren om jouw producten of diensten op te laten vallen bij het grote publiek. Zo kun je reclames maken, een sterke website bouwen, op beurzen staan of goede contacten onderhouden met tijdschriften of kranten. Het is belangrijk om al dit soort aanpakken in je marketingstrategie op te nemen, maar linkbuilding mag je ook niet vergeten. Wat is het precies en wat zijn de voordelen? Dat lees je hier.

Wat is linkbuilding?

Zoekmachines bepalen hun ranking op verschillende manieren. Ze kijken of je relevante informatie deelt, maar ook of je website een gerespecteerde bron is. Een van de manieren om dat respect te krijgen, is via linkbuilding. Dit houdt in dat andere websites naar jouw website verwijzen met een link. Dat kan niet door zomaar een linkje te plaatsen, maar wel door de link te verwerken in een relevant artikel. Zo ontstaat er waarde die door zoekmachines gewaardeerd wordt, waardoor jij uiteindelijk hoger in de resultaten terechtkomt. Het is dan wel belangrijk dat de links op relevante websites gedeeld worden, het liefste met voldoende verkeer.

Wat zijn de voordelen van linkbuilding?

Er kleven een paar voordelen aan linkbuilding. Niet alleen scoor je hoger bij zoekmachines. Je zorgt er ook voor dat een groter publiek op jouw website stuit doordat ze een artikel op een andere website aan het lezen zijn. Het is ook een goede manier om te netwerken. Je kunt gebruikmaken van een linkbuilding platform, maar natuurlijk ook contact opnemen met andere ondernemers waarmee je logischerwijs zou kunnen samenwerken. Zo zet je je bedrijf en website op verschillende manieren op de kaart.

Hoe begin je met linkbuilding?

Linkbuilding kun je zo klein of groot aanpakken als je zelf wilt. Ken je al mensen met een goede website die aansluit op die van jou? Dan is het makkelijk om even contact op te nemen om een link naar elkaars website te plaatsen. Zo help je elkaar verder. Wanneer je het groter aan wilt pakken, is het slim om een externe partij in te schakelen. Denk dan aan bedrijven als Publisher Place. Zij helpen je bijvoorbeeld om logische plekken te vinden om jouw links te delen, maar kunnen ook tips geven om meer uit linkbuilding te halen. Andere bedrijven nemen dit proces helemaal van je over, maar daar moet je dan wel voor betalen.

Back To Top