Als ondernemer wil je natuurlijk omzet genereren, maar tegelijkertijd is het ook de uitdaging om snel te groeien. Dan zijn klanten natuurlijk het fundament, want zij zorgen ervoor dat er geld binnenkomt en met dit geld kan je logischerwijs weer investeren.
Daarom geldt ook dat hoe meer klanten je hebt, hoe meer bestaanszekerheid en succes voor je bedrijf. Klanten trek je natuurlijk door veel aandacht aan marketing te besteden. Maar welke marketingtechnieken zijn tegenwoordig nog relevant en zorgen ervoor dat je je als bedrijf snel weet te profileren?
De kracht van SEO
De meeste ondernemers zijn tegenwoordig voor een groot deel online actief en om die reden zoeken veel klanten ook online naar producten en diensten. De welbekende zoekmachines zijn het startpunt voor vrijwel elke zoektocht en daarom is het relevant dat veel mensen bij een specifiek zoekwoord direct bij jouw bedrijf uitkomen.
Wanneer je organisch hoog in de zoekmachines staat, dan blijf je daar ook een lange tijd en dat zorgt ervoor dat je een constante stroom aan klanten krijgt en dat is bijzonder gunstig.
Natuurlijk is het niet gemakkelijk om hoog in de zoekmachines te komen met bepaalde zoekwoorden en dit geldt zeker voor ondernemers die op concurrerende markten actief zijn. Daarom is het ook nooit een slecht idee om professionals van SEO Breda in te schakelen, want zij hebben de nodige ervaring in huis.
Contentmarketing
Het is ook gebleken dat contentmarketing tegenwoordig zeer effectief is. Misschien weet je niet precies wat dat is, dus dat zullen we even uitleggen. Bij contentmarketing geef je als ondernemer gratis content weg. Als je bijvoorbeeld actief bent als diëtist, dan kun je op je website een blog bijhouden.
Wekelijks geef je bijvoorbeeld goede voedingstips, zodat websitebezoekers zien dat je expertise hebt. Daardoor zullen ze sneller geneigd zijn om je als professional in te huren of cursussen bij jou af te nemen. Het duurt bij contentmarketing wel een tijdje voordat je succesvol bent, maar als je eenmaal een naam hebt dan is het ook gemakkelijk om deze te behouden.
Mond-op-mondreclame en fysieke marketing
De hierboven besproken marketingmethodes zijn relatief nieuw, maar ook ‘oude’ marketingmethodes werken vaak nog goed in deze tijd. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan mond-op-mond-reclame. Als je goede diensten levert en bijvoorbeeld actief bent in een klein dorp, dan zullen de buren sneller jouw bedrijf aanraden.
Daarnaast is het ook geen slecht idee om aandacht aan fysieke marketing te besteden. Je kunt op verschillende plaatsen voor scherpe prijzen flyers aankopen en bijvoorbeeld in de lokale buurthuizen verspreiden. Op sommige plekken mag je ook legaal flyers uitdelen aan mensen die langslopen. Wanneer mensen iets tastbaars in de hand hebben, dan nemen ze de informatie sneller op.