De online wereld speelt steeds een grotere rol in de maatschappij. Als ondernemer kun je er eigenlijk niet meer onderuit om je te verdiepen in online marketing. Natuurlijk kun je marketing, en dus ook het online gedeelte daarvan, uitbesteden aan een expert. Niet onverstandig. Maar het is ook goed om zelf ook enigszins te weten waar je over praat. Zo kun met je marketing expert in gesprek gaan en samen kijken wat voor jouw bedrijf de beste strategie is.
Dus, wat is online marketing nou precies? De officiële definitie is ‘het promoten van producten en diensten op het internet’. Eigenlijk hetzelfde als de offline versie: het is een communiceren van een boodschap met als doel klanten te werven. Alleen in dit geval gebeurt dit online en dát maakt het net een beetje ingewikkelder. Er zijn verschillende manieren om de klanten te bereiken en werven, maar het draait er uiteindelijk allemaal om dat je meer relevante bezoekers naar je website en pagina’s op de social media trekt. Daarnaast zijn er uiteraard ook andere manieren om online te communiceren, zoals via e-mail en chatdiensten zoals Whatsapp.
Om een lang verhaal kort te maken, komt het allemaal neer op het aan de man brengen van je product of dienst. Ofwel je omzet te verhogen. Klinkt eenvoudig, maar er komt veel bij kijken. Om die hogere omzet te bereiken, kun je verschillende wegen bewandelen met verschillende doelstellingen. Denk bijvoorbeeld aan het vergroten van je naamsbekendheid en het verbeteren van je reputatie. Of het verhogen van je conversie en het vergroten van klantloyaliteit. Om te bepalen wat voor jouw onderneming de juiste wegen en doelstellingen zijn, is het slim om een expert in te huren, zoals dit marketingbureau in Groningen.
SEO
SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie. SEO omvat meerdere technieken die gericht zijn op de vindbaarheid van jouw webshop of -site in zoekmachines zoals Google en Bing. Als mensen jou gemakkelijk kunnen vinden, zal je ook meer bezoekers en dus potentiële klanten aantrekken.
Wat is SEO nog meer? Er komt uiteraard meer bij kijken en eigenlijk kun je het onderverdelen in 3 aspecten:
- Techniek optimalisatie
Hoe goed (=snel) werkt jouw website/-shop. Veel sites zijn gebouwd met WordPress. Er zijn dan een aantal factoren die de snelheid en functionaliteit van de site beïnvloeden, zoals de template, plugins maar ook bijvoorbeeld de hosting en de caching.
- Content optimalisatie
Dit wordt ook wel on-page SEO genoemd en gaat over de daadwerkelijke inhoud; je web content. Hier zijn zoekwoorden en/of -zinnen van belang. Wat typen de mensen in als ze naar jouw product zoeken? Een zoekwoordanalyse kan daar soms bij helpen, maar ook goede, begrijpelijke inhoud (=tekst) is essentieel.
- Linkbuilding
Hier gaat het om off-page SEO, ofwel externe links die naar jouw website verwijzen. Het is belangrijk dat deze links staan op sites met een hogere ranking dan jouw site. Een lagere ranking haalt je site juist omlaag.
SEA
Dit is een andere term die we vaak tegenkomen bij internet marketing. Wat is SEA? Het staat voor Search Engine Advertising, ofwel Zoekmachine Adverteren. Heel kort gezegd komt het erop neer dat je kunt betalen voor een hogere positie bij de zoekmachines. Jouw advertentie komt dan bovenaan te staan in de zoekresultaten. Elke keer dat iemand erop klikt, moet je daar dan voor betalen. Meestal gaat het om tekstadvertenties, maar er kan ook een foto of video bijgezet worden.
Expert inhuren
Jouw website maakt deel uit van een online infrastructuur die altijd in beweging is. Je kunt na een goed resultaat dus niet lekker achterover leunen. Online marketing is een doorgaand proces. Daarom is het slim om een expert in te huren, zodat jij meer tijd hebt voor je onderneming. Dubbel winst dus!