Skip to content

Waarom attent zijn in zaken nooit uit de mode raakt

2 minuten

Je hebt het wellicht al eerder gehoord. Hoe belangrijk het is om attent te zijn in het zakelijk leven. Het woord attent is afgeleid van het Latijnse woord ‘attentus’. Dit woord betekent aandacht en zorgvuldig en houdt dus in dat je aandacht toont aan je klanten. Als je attent bent in het zakelijke leven, dan ben je vriendelijk naar je klanten. Maar ook ben je hulpvaardig naar je klanten en houd je hun wensen en behoeften goed in de gaten. Attent zijn in het zakelijke leven zal niet uit de mode raken, omdat het verschillende voordelen met zich meebrengt. Wil je meer weten hoe je attent kunt zijn en wat de voordelen hiervan zijn? Lees dan snel verder!

Attent zijn naar klanten

Attent zijn naar je klanten is erg belangrijk. Het kan namelijk je zakelijke relaties versterken. Door attent te zijn naar je klanten, toon je respect naar de klanten. Het geeft aan dat je om je klanten geeft en dit verhoogt de tevredenheid van je klanten. Je kunt attenter zijn naar je klanten door actief naar hun wensen te luisteren. Hiermee toon je interesse in hun wensen, wat gunstig is voor jullie relatie. Ook kun je attent zijn door je klanten een relatiegeschenk te geven van bijvoorbeeld Van helden. Kies bijvoorbeeld voor duurzame relatiegeschenken. Op die manier laat je zien hoeveel je geeft om het milieu. Denk aan duurzame houten pennen, solar chargers, douchetimers en meer. Dat is pas attend! Door het geven van een geschenk toon je aan dat je jouw klanten waardeert.

Personeel

Naast attent zijn naar je klanten is het ook belangrijk dat je attent bent naar je personeel of collega’s. Attent zijn naar het personeel of naar je collega’s draagt bij aan een productieve en harmonieuze werkcultuur. Als je personeel zich gewaardeerd voelen, zullen ze beter samenwerken en meer tevreden zijn op hun werk. Dit zorgt ook voor meer loyaliteit naar het bedrijf. Je kunt je personeel ook een relatiegeschenk geven. Een relatiegeschenk toont de waardering aan die je voelt voor het personeel. Voor je personeel is het misschien leuk om gadgets te geven, zoals een powerbank, USB stick of draadloze speaker. Of wat dacht je van een touchscreen handschoen voor de winter? Zo kunnen ze ook met handschoenen de telefoon gebruiken. Het is natuurlijk altijd leuk om een klein presentje te krijgen.

Tips om attenter te zijn

Naast het geven van een relatiegeschenk, kun je ook op andere manieren attenter zijn naar het personeel en klanten. Door actief te luisteren en empathie te tonen, geef je aan dat je de gevoelens en behoeften van anderen begrijpt en belangrijk vindt. Wees daarnaast ook attent door waardering te tonen aan je klanten en personeel. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een bedankje te sturen naar iemand of een kaartje te sturen voor iemands verjaardag. Wat vooral belangrijk is, is dat je oprecht blijft. Mensen kunnen het verschil tussen oprecht en geforceerd makkelijk aanvoelen. Als mensen merken dat het geforceerd is, dan zal het niet meer gewaardeerd worden.

Back To Top