Wie tegenwoordig actief bezig is met webdesign, SEO en SEA heeft ongetwijfeld al van linkbuilding gehoord. Het gaat om een interessant concept voor zij die hun website of webshop populairder willen maken, maar vaak leidt het tot nogal wat verwarring of moeilijkheden.
Wil je meer weten over link building, wat het inhoudt en welke voordelen het biedt? Lees verder voor een antwoord op al je vragen!
Wat is linkbuilding?
Linkbuilding is, zoals de naam doet vermoeden, het opzetten van links vanaf webpagina’s naar een andere website. Het doel ervan is om de populariteit van die laatste website te vergroten en de vindbaarheid ervan via zoekmachines als Google te verbeteren. Dit gebeurt met behulp van bepaalde zoekwoorden of keywords, waarop internetgebruikers informatie of producten zoeken.
Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van digital PR en heeft heel wat te bieden aan eigenaars van websites en startende ondernemers met een webshop. Hieronder gaan we daar dieper op in.
De voordelen van linkbuilding
1. Meer organic traffic
Als je links naar jouw webshop of website laat plaatsen op een externe webpagina krijg je hoe dan ook meer digitaal volk over de vloer. Met andere woorden, de kans dat mensen doorklikken naar jouw website is erg groot, vooral als ze geïnteresseerd zijn in het product, de dienst of de informatie die wordt besproken. Hoe meer van die organische bezoekers je krijgt, hoe groter de kans dat je ranking stijgt.
2. Een hogere ranking
Dat brengt ons meteen bij het tweede voordeel van link building, namelijk een hogere ranking in zoekmachines als Google of Bing. Wanneer internetgebruikers op een bepaald zoekwoord zoeken via het internet, krijgen ze een lijst van resultaten te zien. Jouw individuele ranking bepaalt waar in die lijst je precies komt te staan.
Het spreekt voor zich dat mensen geen tien pagina’s zullen doorscrollen om een dienst, informatie of product te vinden, dus het loont de moeite om zo hoog mogelijk in de ranking van zoekmachines te staan. Iets waar link building zeker bij helpt!
3. Meer referral traffic
Als je links naar jouw website of webshop laat plaatsen op een andere website met een hoge ranking, geniet je van het bijkomende voordeel van zogenaamde referral traffic. Dit is internetverkeer dat tot stand wordt gebracht via andere websites in plaats van gewoon via zoekresultaten in zoekmachines zoals Google.
Meer referral traffic heeft aan de andere kant wel een rechtstreeks effect op je initiële ranking in die zoekmachines en vergroot dus de kans dat mensen jouw product, dienst of informatie tegenkomen!