Skip to content

Wat is SEO en wat kan ik ermee?

2 minuten
  1. Wat is SEO
  2. Waarom is het belangrijk?
  3. Hoe kun je er hoger mee in Google komen?

Die vragen gaan we hier beantwoorden.

Wil je toch gaan samenwerken met een SEO bureau of SEO specialist?
Of wil je alleen je linkbuilding uitbesteden? Neem dan contact op met Pingwin.

Inleiding SEO

SEO is voor bijna alle bedrijven een belangrijke succesfactor. Bijna 90% van de aankopen start met een online search. En 87% van de mensen die op internet zoeken komen niet verder dan de eerste pagina.

Vandaar dat de concurrentie om op die eerste pagina te komen op de gewenste zoektermen moordend is.

Maar wat is SEO nu eigenlijk? Wat komt erbij kijken, welke strategieën zijn er en welke kun je beter vermijden?

Wat is SEO

SEO staat voor Search Engine Optimisation, oftewel Zoekmachine Optimalisatie in goed Nederlands.

SEO is het optimaliseren van je website, en andere Off Page Ranking Factoren, om een zo hoog mogelijke ranking in Google te bereiken.

Waarom is SEO zo belangrijk?

Zoals we hierboven al aangeven begint 90% van de aankopen met een zoekopdracht in een zoekmachine. Ga maar na hoe vaak je eerst jezelf online gaat oriënteren voordat je een keuze maakt. Of dat nou voor een restaurant is of voor een paar schoenen.

Daarbij is het goed om te weten dat het aantal bezoekers naar je website exponentieel stijgt naarmate je hoger rankt. En dat bijna niemand nog op de 2e pagina beland als ze ergens naar zoeken.

SEO ranking Factoren

Goed, dus het belang van SEO en een hoge ranking is duidelijk. Maar hoe werkt SEO dan? En hoe zorgen we voor een hoge ranking in Google en andere zoekmachines.

De ranking in Google wordt bepaald en beïnvloed door meer dan 200 ranking factoren. Hierna zullen we een aantal van de belangrijkste behandelen.

Content

Content is King, die uitspraak kennen we allemaal wel. Informatieve, interessante en goed geschreven content is ook een van de belangrijkste ranking factoren.

Dit soort content zorgt er namelijk voor dat bezoekers je website graag en veel bezoeken en dat er veel naar je gelinkt wordt door andere websites.

Links

Links zijn van oudsher en nog steeds een hele belangrijke Ranking Factor. Een link is als het ware en stem voor jouw website. Niet alle links zijn hetzelfde. Links van websites met veel autoriteit en bezoeker zijn beter. En hoe meer een linkende website over hetzelfde onderwerp gaat als jouw website hoe beter dat ook is. Lees meer over linkbuilding.

Zoekwoorden

Zoekwoorden op specifieke plekken zijn voor Google een belangrijk signaal om te bepalen waar een website over gaat. Dus zorg er voor dat de zoektermen in de titel, URL en de koppen verwerkt worden.

Ouderdom domein/ Website

Hoe ouder een domein of een website al is, hoe meer natuurlijke autoriteit die heeft. Google ziet het als een website of bedrijf met ervaring en kennis van zaken.

Vernieuwing

Het is goed om een ouder domein te hebben voor je SEO. Maar het is ook heel goed om continu je content te verversen en nieuwe artikelen te posten.
Dat geeft namelijk aan Google aan dat je er bovenop zit, de nieuwe ontwikkelingen volgt en laatste informatie verschaft.

Andere belangrijke Ranking Factoren

  • Meer ranking factoren zijn;
  • Laadtijden
  • Responsiveness
  • User Signals
  • Sociale Signalen
  • Technische SEO
Back To Top