Marketing is veranderd. En daarmee ook de marketing professional. De nieuwe marketeer is jonger dan 40, succesvol en ervaren. Ze hebben gewerkt voor grote bedrijven en kleine bedrijven, en nu runnen ze hun eigen mini-bureaus.
Eén ding verbindt ze allemaal: ze geloven dat marketing niet over verkopen gaat. Maar om het publiek te helpen.
Ze praten als mens, niet als bedrijf
De manier waarop marketeers met elkaar, andere bedrijven en zelfs hun publiek communiceren, klinkt vaak te omslachtig, te bedacht. De nieuwe marketeer gebruikt natuurlijke taal, geen zakelijke taal. Ze zijn gemakkelijk te begrijpen en gebruiken geen saaie taal om een saai concept aan te kleden. Ze gebruiken creatieven die dezelfde waarden delen, zo is de inhoud die wordt gemaakt toegankelijk voor het publiek.
Ze weten dat veel bureaus traag, fantasieloos en (te)duur zijn
Grote bureaus hebben veel macht. Sommigen doen geweldig werk. Sommigen winnen prijzen. Maar velen zijn meer geïnteresseerd in hun cijfers dan in de resultaten die ze behalen. Ze zijn inefficiënt, hebben de neiging om de klant te vertellen wat ze willen horen en brengen enorme bedragen in rekening. Nieuwe marketeers werken niet zo. Ze werken in kleine teams, in kleine kantoren (als ze al een kantoor hebben) dus de klant betaalt niet voor de overhead van een mooi mooi gebouw met de bijbehorende huur. Ze werken snel en verleggen grenzen, maar heel belangrijk…ze luisteren naar de klant. En als iets niet werkt, zeggen ze dat.
Ze geven niets om prestatiemarketing
Het gaat ze niet puur om de cijfers. Iets kunnen meten (leads, open rates, click-throughs) maakt het namelijk nog geen succes – het betekent alleen dat je het kunt meten. In plaats daarvan gaan ze meer de kant op van intuïtieve marketing door inhoud te leveren via de kanalen waarvan je weet dat jouw publiek erop reageert.
Nieuwe marketeers geloven dat marketing meer is dan het genereren van leads voor sales. In feite geloven ze dat marketing over iets anders gaat dan het genereren van leads voor verkoop. Voor hen draait marketing en contentcreatie om het helpen van je publiek.
Ze steken hun energie in podcasts, LinkedIn en sociale media
Podcasts zijn niet bepaald nieuw. En ook LinkedIn niet. Maar heeft jouw bedrijf een succesvolle podcast? Krijg je een benijdenswaardige betrokkenheid op LinkedIn? Of is het meer een paar opmerkingen en een handvol vind-ik-leuks?
Gezien de tijd die we hebben gehad om deze kanalen en formats onder de knie te krijgen, zou je denken dat merken en bedrijven ze ondertussen wel wat beter als marketingtool kunnen gebruiken. Maar dat doen ze niet. Ondanks dat ze vaak enorme aantallen volgers hebben, krijgen de LinkedIn-accounts van veel grote bedrijven een zeer lage mate van betrokkenheid.
Nieuwe marketeers weten dat podcasts de nieuwe blogs zijn. Ze hebben veel volgers op LinkedIn en krijgen een benijdenswaardige betrokkenheid. Ze snappen hoe ze deze content moeten maken (en inzetten) om zichzelf en hun klanten te marketen.
Ze weten dat het publiek niets om je bedrijf, awards, kekke kantoor en soms zelfs om het product geeft
Er is een nieuwe opvatting over marketing: niemand geeft om jouw bedrijf of product. In plaats daarvan geven mensen om wat je voor kunt betekenen, of dat nu op persoonlijk of zakelijk vlak is.
Zoals je ondertussen zou moeten weten, komt dit terug op de inhoud. Content die problemen oplost, het publiek helpt en elke vorm van verkoop vermijdt, is iets waard voor het publiek. Nieuwe marketeers stellen dit soort inhoud boven alles. En pas als ze het vertrouwen en de interesse van het publiek hebben gewonnen, kunnen ze gaan praten over producten, voordelen en functies.