Skip to content

Het hebben van een marketingbedrijf: tips die je kunnen helpen

3 minuten

Een marketingbedrijf hebben kan een droom zijn van velen. Toch is het lastiger dan je denkt om alles op een goede manier te onderhouden en om overal mee bezig te zijn. Een eigen marketingbedrijf is dus erg leuk, maar komt wel met de nodige uitdagingen. Gelukkig kun je een aantal tips volgen die je kunnen helpen om je marketingbedrijf in goede banen te leiden. Hieronder lees je precies welke tips dat zijn.

Een duidelijke positionering en specialisatie kiezen

Wil je een eigen marketingbureau opzetten? Dan is het belangrijk om na te denken hoe je je gaat positioneren als bedrijf. Zo kun je bijvoorbeeld een bepaalde niche of specialisatie kiezen. Denk aan een marketingbureau dat zich focust op een bepaald onderdeel, maar je kunt ook kiezen om een full-service-bureau te worden.

Ook is het belangrijk om stil te staan bij jouw USP’s. De unique selling points zijn punten waarmee je omschrijft hoe je je onderscheidt van de concurrent en waarom mensen bij jouw bedrijf moeten aankloppen.

Klanten werven en behouden

Als je een eigen bedrijf hebt in de marketing, dan wil je natuurlijk ook worden gevonden door je klanten. Zo kun je bijvoorbeeld verschillende klanten gaan werven voor je bedrijf. Dit kun je doen door online marketing of om slim gebruik te maken van je eigen netwerk. Op die manier kun je je business starten, waardoor je aan de slag kunt gaan met het beheren van marketing voor een ander.

Mocht je eenmaal klanten hebben voor je marketingbureau, dan is het van belang om veel tijd te investeren in relatiebeheer. Het is voor jezelf namelijk ook prettig als je langdurige klantenrelaties op kan bouwen. Dat is voordelig voor je bedrijf, maar ook voor jezelf. Door middel van goede communicatie kun je beter aan de slag gaan om klanten te werven en om langdurige relaties met de klant op te bouwen.

Schaalbaarheid en efficiëntie in je bedrijfsvoering

Is het tijd om op te schalen met jouw marketingbureau? Dan kun je een aantal zaken overwegen. Je kunt bijvoorbeeld extra personeel aannemen. Je kunt zelf op zoek gaan naar personeel, maar je kunt dit ook laten doen. Vooral als je een internationaal marketingbureau wilt starten waarbij je ook internationaal personeel aan gaat nemen, kan dat een goede tip zijn. Zo kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van de employer of record services. Een employer of record neemt personeel voor je aan, maar zorgt er ook voor dat de personeelszaken voor je worden opgepakt. Ook hoef je zo geen juridische entiteit op te zetten. Je kunt ook overwegen om enkel de personeelszaken uit handen te geven door gebruik te maken van een hr consultancy.

Daarnaast kun je ook nadenken hoe je eventuele processen kunt automatiseren. Denk bijvoorbeeld aan een CRM-systeem, een projectmanagementtool of een e-mailfunnel. Deze tools kunnen ervoor zorgen dat taken efficiënter worden uitgevoerd, en je zo tijd kunt besparen.

Financieel management en prijsstrategie

Een eigen marketingbedrijf kent natuurlijk ook zo zijn uitdagingen wel. Zo zijn er ook genoeg uitdagingen op financieel gebied en natuurlijk de prijsstrategie. Hoe bepaal je namelijk je tarieven voor de diensten die je aanbiedt? Denk je er meer over naar om uurtje factuurtje te rekenen, of wil je juist vaste pakketten instellen waaruit klanten kunnen kiezen?

Daarnaast is het ook van belang om de cashflow te beheren voor je marketingbedrijf. Op die manier kan je bedrijf namelijk financieel gezond blijven en dat is natuurlijk alles wat je wil. Als laatste is het wel goed waar je kostenbesparing in kan zetten, maar waardoor geen kwaliteit verloren gaat. Op die manier kun je zonder problemen aan de slag gaan om kosten op een juiste manier te besparen, zonder dat er iets verloren gaat.

Back To Top