Skip to content

Hoe vinden cliënten je advocatenkantoor?

3 minuten

Begrijpen hoe potentiële cliënten je diensten ontdekken is van cruciaal belang voor het succes van elke onderneming, en dat geldt ook voor een advocatenkantoor. Maar het idee blijft hangen dat het veel tijd kost – tijd die drukke juristen niet altijd hebben.

Hoe vinden klanten professionele diensten?

Ongeacht het soort product of dienst dat iemand wil, er zijn twee belangrijke manieren waarop ze je bedrijf online zullen vinden.

  • Wanneer ze zoeken naar firma’s als de jouwe
  • Wanneer je hun aandacht trekt

In feite is het niet anders dan hoe klanten en bedrijven elkaar altijd gevonden hebben. Of het nu gaat om een Gouden Gids vermelding of een niet te missen reclamebord, ze weten wat ze willen of vinden leuk wat ze zien. Het enige verschil is intentie: zijn potentiële klanten actief of passief geïnteresseerd in wat je praktijk voor hen kan doen?

Hoe ontdek je waar klanten je gevonden hebben?

Vraag het gewoon. Soms zijn de eenvoudigste methoden de beste. Vraag je cliënten hoe ze je gevonden hebben (als je een bijzonder goede relatie hebt, kun je je zelfs wagen aan de vraag waarom ze jou gekozen hebben).

Het is tegenwoordig een standaard vraag, vooral als je mensen op mailinglijsten inschrijft. Al dit soort informatie kan gebruikt worden om zakelijke beslissingen te nemen of om campagnes aan te passen om doelstellingen te halen. Het geeft je bedrijf ook een beter inzicht in wat je helpt om je te onderscheiden van de massa.

Online traceren

Houd alles bij. Het internet is gebouwd op data, en het gebruik van sites als Google Analytics geeft je een serieus voordeel. Tracking tools als Google analytics en Google Search Console laten je zien waar bezoekers vandaan komen, hoe ze je vonden en wat ze op je site doen.

Neem UTM tracking codes op in e-mails, online advertenties en call-to-actions in een blog. Als je een online marketing campagne start, voeg ze dan toe aan je site en je content. In wezen geldt: hoe meer gegevens, hoe beter je zult begrijpen hoe klanten je vinden.

Hoe zorg je voor een betere vindbaarheid? SEO

Zoals de meeste advocatenkantoren ben je ongetwijfeld overtuigd van de voordelen van SEO, en is dat de kern van je marketing.

Daarbij heeft je lokale vindbaarheid prioriteit. Veel mensen zoeken namelijk eerst lokaal. Vooral als ze op zoek zijn naar professionele diensten zoals juridische bijstand. Ze zullen waarschijnlijk zoeken op, bijvoorbeeld; advocaat Amsterdam, niet op ‘advocaten’ (66 miljoen Google resultaten)

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf en Bing Places for Business zijn belangrijke drijvende krachten voor het werven van cliënten. Ze verschijnen telkens in de zoekresultaten als iemand zoekt op je bedrijf of zaken in je regio – en tonen je website, openingstijden, recensies, en contactgegevens, vaak aangegeven op een kaart.

Gebruikers vinden dit geweldig. Het is snel en efficiënt. ze zien in één oogopslag de informatie die ze nodig hebben en kunnen meteen handelen, bijvoorbeeld door te bellen. Het is ook weer een filter, dat klanten helpt die niet weten wat ze in een juridische aanbieder zoeken.

Als je geen tijd hebt om beide te beheren, stel dan Google My Business in. Het is nog steeds ’s werelds populairste zoekmachine. En hoe dan ook, je kunt deze informatie gemakkelijk rechtstreeks naar Bing Places transporteren.

Digitale hulpmiddelen

De industrie weet al ‘hoe technologie de juridische sector dwingt te evolueren’. Als het op digitale transformatie aankomt, zijn advocatenkantoren aarzelend (zelfs terughoudend) ten aanzien van de verandering.

Desondanks is er een overvloed aan digitale hulpmiddelen en platforms die je kunnen helpen je online zichtbaarheid te vergroten. Dus bepaal welke je het beste vindt passen bij jouw praktijk en ga er mee aan de slag.

Back To Top