10 regels voor internationale expansie van je bedrijf

Je bedrijf uitbreiden naar het buitenland is een hele onderneming. Het is ook een stap waar veel ondernemers teleurgesteld van terug zijn gekomen, met alle verliezen en vergeefse investeringen van dien. Tegelijkertijd zijn de succesverhalen zo inspirerend dat menig ondernemer graag dagdroomt voor een internationale expansie. In dit artikel geven we je 10 tips om de stap naar het buitenland goed voorbereid te maken zodat je kans om aldaar te slagen maximaal is.

Regel 1: Zorg dat je heel goed voorbereid bent

Deze stap is cruciaal en bepaalt grotendeels of je succes zult hebben met het internationaliseren van je bedrijf of niet. Realiseer je dat je jezelf en je bedrijf op deze reis moet voorbereiden. Bedrijven die hun bedrijf met succes internationaliseren, stellen zich de juiste vragen en geven de juiste maatstaven prioriteit bij het bepalen van het stappenplan voor internationale expansie.

TE DOEN: Beoordeel of je bedrijf klaar is om in het buitenland op te schalen.

Regel 2: Wees niet bang om advies te vragen

Als je nog nooit een bedrijf, een zaak of een product geïnternationaliseerd hebt, vraag dan hulp aan ervaren vakmensen. Zoals alles wat je voor de eerste keer doet, zijn er veel valkuilen en fouten die je kunt maken en de meeste daarvan zijn kostbaar en langdurig te herstellen.

Werk samen met consultants, andere ondernemers, ervaren medewerkers of een landenmanager aan het opstellen van je internationale ontwikkelingsplan.

Regel 3: Ontwikkel een visie en betrek de hele onderneming erbij

Wat betekent “internationaal zijn” voor je bedrijf? Waar wil je naar toe? Internationale ontwikkeling is een groot risico maar biedt ook enorme mogelijkheden. Je hebt 100% steun en inzet nodig van de directie, oprichters, investeerders leiderschapsteam en werknemers, want dit zal voor iedereen heel wat extra uren vragen.

Gebruik dit momentum om je teams te motiveren en loyaliteit te creëren door werknemers de kans te geven zich te ontplooien en de toekomst van het bedrijf vorm te geven. TE DOEN: Schrijf je visie op en valideer ze met vertrouwde adviseurs.

Regel 4: Sla nooit marktonderzoek en -evaluatie over

Het kiezen van de juiste markten en het begrijpen van de bijzonderheden van je doelmarkten is een sleutelfase van je internationale ontwikkeling.
Gebruik een zeer pragmatische en analytische benadering van marktonderzoek om snel waardevolle marktinzichten en eerste contacten te krijgen zonder je budget te overbelasten.

Regel 5: Dicht de kloof: Verzeker je van product-markt fit

Bepaal op basis van je bevindingen uit marktonderzoek en -evaluatie de juiste product-markt-fit voor elke doelmarkt. Houd rekening met regionale bijzonderheden en met de concurrentie, en ontwikkel de eisen-verzameling.
Afhankelijk van je bedrijf/ product kunnen aanpassingen betrekking hebben op gebruikersstroom, ontwerp, communicatie-touchpoints, enz.

Regel 6: Win zo vroeg mogelijk professioneel juridisch advies in

Of je het leuk vindt of niet, een goede advocaat inschakelen is van cruciaal belang voor het vastleggen van de juiste structuur om naar het buitenland uit te breiden. Het proces kan moeizaam en traag verlopen, met schijnbaar eindeloos papierwerk, dus zoek een goede advocaat die de ins en outs kent van de markt waarin je uitbreidt.

Je hebt in je nieuwe land ook goede plaatselijke juridische vertegenwoordiging nodig voor een vlotte start, dus zorg dat je dat van tevoren regelt. TE DOEN: Zoek de juiste juridische partner voor elke markt die je wilt betreden!

Regel 7: Ga met je laarzen op de grond staan en wees daar waar je bedrijf is

Ja, je kunt veel op afstand gedaan krijgen, maar op een gegeven moment moet je er ook zijn. Ontmoet je plaatselijke advocaten en potentiële partners, werknemers en vooral klanten van aangezicht tot aangezicht.
Wees er om meubels voor het nieuwe kantoor te kopen, en de feestelijke opening van je kantoor te vieren.

Deel het verhaal, de missie en de visie van je bedrijf met je nieuwe team op een manier die alleen jij kunt… in levende lijve

Regel 8: Wereldwijde aanwezigheid, plaatselijke relevantie

Het werk aan je internationale gereedheid en de eerste markten helpen je bij het opbouwen van je aanpak van internationale ontwikkeling. Je bent dan klaar om de wereldmarkten tegemoet te treden.

Blijf consequent in de branding van je merk en bedrijf, maar pas je aan de plaatselijke omgeving aan. Zorg ervoor dat je je bedrijf en producten/diensten aanpast aan de lokale markt.

Regel 9: Team is alles, vooral in het buitenland

Je team is je grootste troef. Zonder de mannen en vrouwen die je product en bedrijf voortstuwen, zou je niets zijn. Een goed team aanwerven is moeilijk, vooral op buitenlandse markten. Pas op dat andere markten en culturen specifieke wervingsmarkten, plaatselijke HR wetten, en regels hebben.
Afhankelijk van de interculturele verschillen moeten functieprofielen en eisen aangepast worden. Vraag plaatselijk advies om er zeker van te zijn dat je het beste wervingsplan hebt. Let er ook op dat rollen en titels verschillen naargelang de markt.

Regel 10: Geef het team de ruimte en laat los!

Geef jezelf voldoende tijd om je nieuwe team te koesteren en mondig te maken.
Ja, je zult ze willen onderwijzen en testen voor je de teugels overhandigt – ze zijn tenslotte je nieuwe gezicht op de nieuwe markt – maar weersta de drang om een “Helicopter CEO” te zijn. Laat ze fouten maken en leer ervan.

Deel dit artikel

What's your reaction?
0Smile0Lol0Wow0Love0Sad0Angry

Reageer op dit artikel

12 + zestien =