Hoe staat het met de rankings van jullie zoekwoorden? Zie je een mooie opwaartse lijn, of merk je toch dat het SEO-verkeer begint af te nemen? Het kan goed zijn dat jouw SEO-content er al jaren staat en verouderd is.
Dat is niet zo gek, want er is de laatste tijd veel veranderd in SEO. Waar je vroeger nog hoog in Google kon komen met lange lappen tekst vol zoekwoorden, vaak verstopt achter een ‘lees meer’, werkt dit nu niet meer.
Google’s Helpful content updates
Google heeft namelijk diverse updates uitgerold met de focus op ‘helpful content’. Deze updates zijn bedoeld om kwalitatieve content beter te rangschikken en verouderde, minder nuttige content juist minder zichtbaar te maken. Dit betekent dat SEO-content nu veel hoger wordt beoordeeld op kwaliteit en relevantie voor de lezer.
Hoe herken je verouderde SEO-content?
Herken je een of meer van deze punten op jouw website? Dan is het waarschijnlijk tijd om een frisse blik te werpen op de content:
- Lange lappen tekst zonder echte inhoud. Veel tekst zonder dat de lezer er echt wijzer van wordt, wordt door Google steeds minder gewaardeerd.
- Tekst verstopt achter een ‘lees meer’-knop. Dit trucje werkte ooit goed om extra zoekwoorden te verbergen, maar nu wekt het alleen maar argwaan bij Google.
- Vaag en vol met marketingtermen. Algemene termen als ‘innovatief’ en ‘klantgericht’ zonder concrete uitleg schaden nu je SEO-prestaties.
- Overmatig gebruik van zoekwoorden. Zoekwoorden en verbasteringen daarvan, zoals enkelvoud/meervoud variaties, werken niet meer.
- Geen blijvende waarde. Je leest de tekst en weet eigenlijk nog steeds niet echt iets; het ontbreekt aan échte informatie.
Als je jouw SEO-content in deze opsomming herkent, is het tijd voor een keiharde opschoning! In het volgende deel leg ik uit hoe je die opschoning aanpakt.
De keiharde SEO content opschoning
Nu je weet hoe je verouderde content herkent, is het tijd om die écht aan te pakken. Door de transformatie te maken van standaard SEO-content naar helpful content geef je je website nieuwe SEO-kracht. Hier zijn mijn belangrijkste stappen om dit te doen.
► Breng de menselijke ervaring in
Een belangrijke sleutel naar kwalitatieve content is het inspelen op menselijke ervaringen. In plaats van droge feitjes of eindeloze beschrijvingen, wil Google dat je content aanbiedt die de gebruiker raakt en echt verder helpt. Schrijf bijvoorbeeld een artikel dat ingaat op specifieke problemen of voordelen vanuit een persoonlijk perspectief.
Een klant of gebruikerservaring kan de inhoud veel tastbaarder maken. Door praktijkvoorbeelden, cases, of een persoonlijke benadering toe te voegen, bouw je een vertrouwensband op met je lezer en vergroot je de kans dat bezoekers niet alleen blijven hangen, maar ook terugkeren.
► Beantwoord de zoekintenties van je bezoeker
Geen enkel artikel heeft nut als het niet inspeelt op de vraag achter een zoekopdracht. Vraag jezelf af: wat wil de bezoeker écht weten? Met welke vraag of behoefte komt hij of zij op je pagina? Zorg dat je content zo goed mogelijk aansluit bij deze intentie door concrete, directe antwoorden te geven en een diepgaande uitleg te bieden waar nodig.
Probeer ook te denken in vervolgstappen: welk onderwerp sluit logisch aan op deze vraag en hoe kun je de lezer daarmee verder helpen? Door jouw content op zoekintenties te baseren, maak je deze niet alleen relevanter voor de lezer, maar verhoog je ook de kans op een hogere ranking in Google.
► Werk aan je autoriteit en betrouwbaarheid
Google waardeert betrouwbare en goed onderbouwde content. Voeg daarom een auteursprofiel toe bij artikelen, werk met een FAQ-sectie die in detail vragen beantwoordt, en zorg voor een professionele ‘over ons’-pagina. Verhoog je geloofwaardigheid door beoordelingen, testimonials en links naar gerenommeerde bronnen toe te voegen. Zo laat je zien dat je inhoud en expertise betrouwbaar zijn.
Kies voor kwaliteit en schoon je content op!
Als je slim bent, investeer je in kwaliteit. Of je nu besluit om zelf met je content aan de slag te gaan (wat best uitdagend kan zijn) of de SEO uit te besteden – doe het goed. Kwaliteit content geeft je een duurzame voorsprong in Google en zorgt voor tevreden bezoekers die terug blijven komen.
Wil je deze stap maken, maar weet je niet waar te beginnen? Ik kan je helpen. Als SEO-specialist heb ik ervaring in het omzetten van verouderde SEO-content naar relevante en waardevolle content die niet alleen de rankings in Google verhoogt, maar ook de bezoekers tevreden stelt.
Marco Bouman, SEO-specialist