- Wat is linkbuilding
- Waarom is het belangrijk en
- Hoe kan ik er hoog mee in Google komen?
Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van het werk van SEO bureaus. Maar ook als je besluit; ik ga een nieuwe website laten maken (of een webshop laten maken) is linkbuilding belangrijk voor je vindbaarheid.
Wat is linkbuilding?
Linkbuilding is alles wat je doet om te proberen andere websites d.m.v. een link naar jou te verwijzen.
Waarom is linkbuilding belangrijk?
Met z’n verwijzing via een link op een andere website kun je natuurlijk traffic via de linkende website krijgen. Maar daarnaast krijgt je website ook meer autoriteit. En dat is weer goed voor een hogere ranking in Google.
Externe links vs interne links
Externe links komen van andere websites die naar jouw website verwijzen.
Dit zijn de links die Traffic en SEO waarder generen. En dat is precies de reden waarom het zo’n belangrijk deel van het werk van een SEO bedrijf is.
Interne links zijn linkjes op je eigen webpagina’s die verwijzen naar andere pagina’s binnen jouw website. Dit is ook een belangrijk onderdeel van linkbuilding en SEO. Enerzijds omdat de bezoekers van je site door kan klikken naar meer relevante informatie. (Dat alleen is al goed voor je SEO) Maar anderzijds ook omdat door interne links de SEO waarde die je van externe links door je hele website heen gestuurd wordt.
Hoe werkt linkbuilding?
De beste en meest natuurlijke en duurzame manier om te linkbuilden is door steengoede content te schrijven en deze veel te promoten.
Als mensen jouw content voor ogen krijgen en ze zijn enthousiast is er een kans dat je naar jouw webpagina gaan linken. Daarvoor moet de content wel uniek, zijn of vernieuwend of een heel goede instructie. Maar het kan ook zijn dat je heel grappig schrijft of dat je een eigen case beschrijft waardoor mensen geneigd zijn naar je te verwijzen.
Andere manieren om links te verdienen zijn;
- Gastbloggen
- Vragen om een link
- Infographics
- Samenvatting of content curatie
- etc.
Mag je links kopen?
Links kopen is tegen de regels van Google en als je dat op grote schaal misbruikt en Google komt daar achter kan dat negatieve gevolgen hebben voor je rankings. In het ergste geval krijg je een penalty en wordt je helemaal niet meer getoond in de zoekresultaten.
Wat zijn de beste links?
De beste en meest krachtige links zijn die omgeven zijn door relevante content, dus bijvoorbeeld in een artikel. En als dat artikel staat gepubliceerd op een website met autoriteit op hetzelfde themagebied en die website krijgt ook nog eens veel bezoekers, dan heb je de perfecte mix.
Kwaliteit vs kwantiteit
Beiden zijn belangrijk. Het aantal links, van unieke websites is een belangrijke ranking factor. Tegelijkertijd, als deze allemaal weinig tot geen relevantie of kracht hebben, kom je alsnog niet boven drijven.
Daarvoor is het ook belangrijk om links te ontvangen die zijn omgeven dor tekst, van relevante websites, met een hoge domein autoriteit. de combinatie van kracht en hoeveelheid is optimaal.
Anchor tekst
Ook de anchor tekst van een link speelt een belangrijke rol. De anchor tekst is de tekst waarmee gelinkt wordt naar een andere webpagina. Als r veel met een bepaald zoekwoord naar jouw website gelinkt wordt, is dat een signaal dat jouw website daar blijkbaar over gaat of veel informatie over heeft.
Daarom wordt er vaak geprobeerd om de zoekwoorden als Anchor tekst te krijgen in de links. Als je hier echter weer te ver in gaat en doorslaat in het optimaliseren van anchor teksten kan google dat weer negatief waarderen.
Hoe weet je wie er naar je linkt?
De beste gratis tool om dat te checken is Google Search Console (GSC). Ga naar het tabje links. Exporteer de sites die naar je linken en doe een zoekopdracht als je wilt weten of een bepaalde website naar je linkt. Premium tool Ahrefs is ook erg goed om alles rondom je link-ontwikkeling (en die van je concurrenten) te volgen.