Skip to content

Wat is Google Search Console en wat kun je er mee?

2 minuten

In 2015 hernoemde Google zijn Webmaster tools naar Google Search console (GSC). Voor een SEO specialist is GSC een van de belangrijkste tools om mee te werken.

Met Google Search Console kun je data m.b.t. het organische verkeer naar je website begrijpen, analyseren en volgen om daarmee je organische ranking in Google verbeteren.

Het is een essentiële en gratis tool van Google waarmee je de prestaties van je website, op gebied van content, navigatie en mobiele gebruiksvriendelijkheid beter kunt begrijpen. Dus heb je een website laten maken? Check dan zeker ook GSC om te zien of alles in orde is.

Waarom is het een belangrijke tool?

In Google Search console kun je organische KPI’s volgen zoals; vertoningen, clicks, gemiddelde ranking etc. dit helpt je beter begrijpen hoe je website presteert in de rankings vergeleken met vergelijkbare websites over hetzelfde onderwerp.

Een van de belangrijkste inzichten van Google Search Console is op welke zoekopdrachten je website en pagina’s daadwerkelijk ranken. Deze inzichten kun je importeren in google analytics en direct gebruiken bij het invullen van je marketing strategie en -acties.

Daarbij kun je in GSC mogelijke issues met mobiele bruikbaarheid monitoren en het geeft inzage in wie er naar je site verwijzen d.m.v. een link en bekijken welke pagina’s de meeste externe en interne links ontvangen.

Verder kun je in Google Search Console een sitemap uploaden voor de Crawlers van Google zodat ze de meest up-to-date versie van je website hebben.

Dit kan erg handig zijn om je kwaliteitsscore te verbeteren, zowel in de organische rankings als in Google Ads. Je site map kan Google namelijk duidelijk maken dat je een betere navigeerbaarheid hebt of dat je je best doet om de usability te verbeteren.

Als er serieuze problemen zijn met je website, zoals Spam of de indexeerbaarheid, dan stuurt Google Search Console je een mail om je dat te laten weten.

Wie zou Google Search console moeten gebruiken?

Eigenlijk iedereen die bij het succes van het bedrijf betrokken is. Je website en de prestaties daarvan zijn een van de belangrijkste succesfactoren.

Dus bedrijfseigenaren om een goed beeld te krijgen van de overall prestaties van de website te volgen. Maar ook om de prestaties van evt. betrokken SEO of Online Marketeers te kunnen beoordelen.

Voor SEO-specialisten en Online Marketeers is google Search console een van de belangrijkste tools voor de optimalisatie van de SEO en (online) Marketing.

Website beheerders om de technische performance van de website te monitoren en eventuele issues met de server, indexatie, mobiele bruikbaarheid etc. te signaleren.

Webdesigners of -programmeurs kunnen GSC gebruiken om het functioneren van de code die ze hebben geschreven of gebruiken te beoordelen.

Google Search console is een bron van informatie om je marketing en sales mee te voeden. Om campagnes en de keuze voor bepaalde marketing kanalen te optimaliseren. en om signalen over de gebruiksvriendelijkheid en evt. issues met de site te monitoren.

Hoe zet je google Search Console op?

  1. Ga naar google.search.com en klik op de Nu starten knop.
  2. Voeg je volledige website adres toe, dus vanaf “https://” etc.
  3. Volg de instructies die je krijgt.
Back To Top