Zoek je alles over de 4C’s? Dan ben je aan het juiste adres. Hier leggen we je uit waar de 4C’s voor staan en hoe je zelf deze marketingmix kunt invullen.
De 4C’s van je Marketingmix
Inhoudsopgave
Het 4C model
De marketingmix met de vier C’s is bij uitstek geschikt voor organisaties met een focus op de consumer oftewel de klant. De traditionele marketing mix (met de 4 p’s) heeft de focus op het product of de organisatie.
De 4 P’s zijn de basis van marketing, maar er is steeds meer kritiek over de eenzijdige benadering van dit principe. Daarbij is een goed marketingbeleid bij uitstek gericht op de klant. Daarom is er een nieuwe aanpak bedacht: de 4 C’s.
Wat zijn de 4Cs?
Met de 4C’s van dit model beschrijf je de hele marketing mix van je organisatie of bedrijf, maar dan vanuit het perspectief van de klant. Dit model met de vier C’s is bedacht door Bob Lauterborn als alternatief op de traditionele 4ps.
Customer solution (consumenten oplossing):
Hier wordt de vraag gesteld welk probleem wordt opgelost voor de klant. Hierin ligt de focus minder op de USP’s van het product en wordt de nadruk gelegd op de voordelen voor de klant. De means-end-chain wordt vaak gebruikt om dit te analyseren.
Communication (communicate):
Voorheen werd er alleen gekeken naar promotie. Voornamelijk push marketing die de klant niet betrokken in het proces. Deze manier van marketing werkt niet meer. In een wereld waar iedereen om aandacht schreeuwt, vallen degene die luisteren op. De C van communicatie speelt hier op in. Hier wordt de conversatie aangegaan met de klant.
Convenience (gemak van de klant):
Een aantal jaar geleden was het normaal om een aantal dagen te wachten op een product die je online had besteld. Nu val je als bedrijf buiten de boot als je niet binnen 2 dagen levert. Gemak van de klant staat dus voorop. Een bedrijf moet ervoor zorgen dat de klant het bedrijf altijd kan bereiken en dat snel wordt geleverd.
Cost to Consumer (kosten voor de consument):
Naast de prijs die de producent vraagt worden hier ook andere kosten meegerekend. Denk bijvoorbeeld aan kosten die de klant moet maken om bij de winkel te komen of onderhoudskosten voor het product.
Lees meer over marketing
-
Scaling up, de groeiformule€24,99
-
The offer you can’t refuse€29,99
-
Marketing de essentie€51,50