Het bijhouden van je zakelijke financiële administratie is een hele klus. Hier gaat ongemerkt vaak veel tijd in zitten. Zonde, want hierdoor heb je minder tijd voor andere zakelijke klussen. Gelukkig zijn er ook enkele manieren waarop je je financiële administratie niet alleen makkelijker kunt bijhouden, maar hier ook nog eens flink wat tijd aan kunt besparen. In dit artikel zetten we enkele handige tips op een rij waarmee jij zowel tijd als moeite bespaart.
Digitaliseren van facturen en andere data
Hoewel er al veel gedigitaliseerd wordt, gebeurt er ook nog heel veel op papier als het op boekhouding aankomt. Dat maakt het ook direct lastiger om het overzicht te bewaren. Hoe zorg je ervoor dat je het overzicht bewaart als een deel op papier staat, maar ook een groot deel digitaal wordt weergegeven? De kans dat je dan steken laat vallen is erg groot. Daarom is het belangrijk om één plek te maken voor alle facturen en andere belangrijke data en zakelijke documenten.
Gebruik hierbij bijvoorbeeld een zakelijke scanner app. Met een zakelijke scanner app ben je in staat om zakelijke documenten snel en eenvoudig te digitaliseren, zonder dat je hiervoor een fysieke scanner hoeft te gebruiken. Zo kan je een bon of factuur eenvoudig verwerken in de administratie. Dit bespaart niet alleen heel veel tijd, maar voorkomt dus ook dat je jezelf straks een weg moet banen door diverse fysieke en gedigitaliseerde documenten om je boekhouding te voltooien. Bovendien hoef je dankzij dergelijke apps hier dus ook geen speciale scanner of andere apparatuur voor aan te schaffen. Er zijn verschillende apps mogelijk, dus kies vooral voor een app die bij jouw wensen én smartphone aansluit. Dan heb je voortaan altijd een handig hulpmiddel bij de hand voor het inscannen van zakelijke documenten.
Deel je administratie met adviseurs en andere experts
Lukt het je maar niet om je boekhouding op orde te krijgen? Of zet je vraagtekens bij bepaalde stukken binnen de boekhouding? Dan is het slim om de hulp van een adviseur of andere expert in te schakelen. Iemand die samen met jou naar de administratie kan kijken en kan sparren over de mogelijkheden binnen het bedrijf en de koers die je moet varen. Dit helpt je dus niet alleen op de korte termijn om je financiële administratie op orde te krijgen, maar draagt ook bij aan een betere groei van het bedrijf.
Automatiseren
Als je een groot deel van je boekhouding gedigitaliseerd hebt, wordt het ook een stuk makkelijker om dit verder te automatiseren. Zolang de data up-to-date blijft, wordt het steeds gemakkelijker om bepaalde zaken automatisch te regelen. Denk bijvoorbeeld aan de kwartaal of maandelijkse BTW-aangifte. Als je data kloppend is, kan dit automatisch worden berekend en bespaart dit jou een hoop tijd en moeite. Bovendien biedt dit ook voordelen voor je onderneming. Als alle data in de computer staat, zie je veel sneller waar het goed gaat en waar het fout gaat binnen het bedrijf. Hierdoor is het gemakkelijker om sneller fouten te doorzien, aanpassingen te verrichten en zo weer de juiste koers te varen.