Voor iedere ondernemer is dit het moment om met marketing aan de slag te gaan. Maar waar begin je?
Voor iedere branche is online marketing steeds belangrijker geworden. De keuze die gemaakt wordt, is zelf marketing doen of een online marketing bureau inschakelen. Voor beide zijn voor- en nadelen te noemen. Maar let op; niet ieder online marketing bureau is hetzelfde. Dit artikel geeft hulp bij het maken van een marketingstrategie, indien je dit zelf wilt gaan doen, of bij het kiezen van een marketing bureau.
De noodzaak van marketing doen
De belangrijkste keuze die ondernemers moeten maken is niet óf ze marketing gaan doen, maar of ze het zelf of via een marketingbureau gaan doen. Want, met de huidige concurrentie in vrijwel alle branches, is online marketing essentieel om snel mee te starten. Waarom? Als je kijkt naar SEO (zoekmachine optimalisatie) dan draait het met name om backlinks verwerven. Hoe meer en hoe beter de backlinks zijn, hoe hoger je komt in Google. Amazon heeft meer dan 5 miljard backlinks, de Gamma zit rond de 100.000 backlinks. Nu hoef jij in een branche met minder concurrentie niet zoveel te hebben, maar het laat wel zien dat hoe later je start, hoe moeilijker het wordt om bovenaan in Google te komen.
Marketing zelf doen of via een online marketing bureau
Je kunt zelf marketing werkzaamheden uitvoeren. Schrijf bijvoorbeeld teksten, vraag websites om links naar jouw website te plaatsen of ga Google Ads of Facebook Ads draaien. Maar, dit alles kost je veel tijd en geld. De praktijk leert dat jij al snel dagen bezig bent om een paar pagina’s te schrijven en een tiental linkjes te bemachtigen. Een online marketing bureau heeft de connecties al en kan direct goede landingspagina’s maken, backlinks plaatsen en werken aan jouw site hoog in Google te krijgen. Zij hebben geen voorbereiding nodig.
Waarop letten bij een marketing bureau kiezen?
Dit is erg belangrijk, niet ieder marketingbedrijf is namelijk hetzelfde. Ten eerste is online marketing meetbaar. Dus, kan een bureau je niet laten zien wat er bereikt is bij andere klanten of, als je al zaken doet, in jouw campagne? Dan geen zaken doen. Moet je bij aanvang een contract van maanden of zelfs jaren aangaan? Dan is dit een rode vlag. Als zij het goed doen, dan wil je klant blijven. Je wilt niet aan een contract zitten terwijl resultaten tegenvallen. Tot slot kijk je naar de tarieven. Want, je hebt marketingbureaus voor boven en voor onder de honderd euro per uur. Zoek dus een bedrijf dat past bij je budget. Ben je nieuw op dit gebied? Ga dan een gesprek aan met HV Media. Door een transparant en vrijblijvend gesprek, leer je direct meer over dit onderwerp.