Heb je een eenmanszaak, dan kan het voorkomen dat je pakketjes moet versturen. Zeker wanneer je een webshop runt, dan is dit dagelijkse kost. Maar wat als je voornamelijk online je diensten aanbiedt en eens in de zoveel tijd een relatiegeschenk of ander pakketje per post wil versturen? Dan is dit artikel voor jou. Lees maar mee.
Wat zijn je voorkeuren?
Afhankelijk van je voorkeuren voor het verzenden van een pakket, kun je zo groot of klein uitpakken als je zelf wilt. Zo kun je als verpakkingsmateriaal kijken naar een kartonnen doos die je nog in huis hebt van een eerdere bestelling of je kiest voor een doos op maat – eventueel bedrukt met je logo.
En hoewel er geen goed of fout is (het is jouw bedrijf, dus jij bepaalt!) staat een gepersonaliseerde en/of perfect passende doos natuurlijk wel professioneler. Denk daarom goed na over wat je hierin belangrijk vindt en wat je doel is bij de ontvanger. Wil je even snel iets versturen omdat er tijdnood is? Of wil je een blijvende indruk maken en zorgen dat diegene nooit meer met iemand anders wil samenwerken dan met jou?
Is het klein en/of breekbaar?
Is het item dat je wilt versturen breekbaar? Of is het heel klein van formaat en kan het daardoor gaan schuiven in de doos? Verpak het dan goed. Ook hierbij kun je creatief zijn en kijken naar wat je nog in huis hebt, maar nog leuker is om bij Superdoos vulmateriaal, bubbelfolie en andere handige accessoires te bestellen. Zo heb je altijd een voorraad aan verpakkingsmateriaal in huis dat je bij elke (incidentele) pakketverzending kunt gebruiken.
Een eenmalige investering
elemeneleAls je steeds losse verpakkings- en opvulmaterialen koopt om een enkel pakket te versturen, dan kunnen de kosten hoog uitvallen. Maar wanneer je eenmalig een grotere bestelling doet en dus bereid bent om wat te investeren, heb je er op de lange termijn veel plezier van. Bovendien kan je dan al je klanten en zakenrelaties op exact dezelfde professionele manier benaderen. En daarmee maak je natuurlijk indruk!
Tip: Maak het persoonlijk
Nu is een grote bestelling handig, maar voorkom dat je te algemeen wordt in de manier waarop je als ondernemer opereert en communiceert. Daarom is het altijd een goed idee om een (handgeschreven) boodschap in het pakket te doen, zodat je de ontvanger op een persoonlijke manier aanspreekt. Zeker als zzp’er is dat je grootste kracht. Vergeet dus niet om daar gebruik van te maken! Een QR-code die leidt naar een persoonlijk opgenomen videoboodschap is ook een krachtige manier om indruk te maken als ondernemer. Wees hierin vooral creatief en laat je leiden door je gevoel.