Skip to content

Regel je marketing via Instagram

3 minuten

Marketing en adverteren bestond al van voor het internet. Maar toen was alles op papier. Later werd adverteren ingewikkelder met de foto, film en radio en tv. En later konden we via websites op onze computers adverteren. Maar sinds ongeveer 10 jaar kunnen we ook sociale media aan marketing doen. Met deze tips kan je goed adverteren op Instagram, en weet je waar je op moet letten om echte resultaten te halen!

Wat is marketing op Instagram?

Het idee van volgers kopen voor Instagram is pas de afgelopen paar jaren begonnen. Het is echter alleen een goed idee om je following een boost te geven, en niet om alleen maar volgers te kopen. Doe het dus als extraatje. Je wilt je niet anders voordoen dan je bent (je hebt meer volgers dan je daadwerkelijk hebt). Wees eerlijk en krijg op een natuurlijke manier volgers. Je kan op verschillende manieren aan marketing (adverteren) doen op Instagram. Het is in ieder geval de bedoeling om producten en merken te promoten bij een specifieke doelgroep. De eerste manier is via je eigen account. De tweede manier is via influencers, die hebben al een groot aantal volgers die (hopelijk) al passen bij je doelgroep.

Doel, doelgroep en budget

De eerste stap bij het adverteren op Instagram is je doel te bepalen. Wil je meer bezoekers op je website, meer volgers op je Instagram Kanaal of meer actieve volgers/meer actieve mensen uit je doelgroep op je Instagram posts? Je moet hierbij ontdekken wie je doelgroep eigenlijk is. Wat past bij je doelgroep? Maak het specifiek. Kijk bijvoorbeeld naar hun leeftijd, interesses of locatie. Als je geen bedrijven wil bereiken maar gewone mensen, dan is op Instagram adverteren een goede en goedkope keuze. Voor het bereiken van jongeren en voor merkbekendheid kan je trouwens beter op Tiktok adverteren, en als je een functioneel en complex product hebt die in een specifieke markt thuishoort, dan kan je beter naar Youtube gaan. Denk er trouwens aan dat je een maximum budget moet kiezen bij het betalen voor de kliks (of per interactie, of per duizend views bijvoorbeeld).

Advertentievormen op Instagram

Maar we gaan op Instagram dus verder met algemene advertenties. Hoe kan je het beste adverteren? Je kan kiezen uit een beeldadvertentie, videoadvertentie of plaats een story (die verdwijnt na 24 uur). Een videoadvertentie gebruik je als je het voordeel van je product of dienst beter visueel uitlegt. Een beeldadvertentie is meer geschikt bij praktische informatie als de prijzen of de openingstijden. Ook heb je carrousel advertenties om de verschillende aspecten van een product te laten zien of een verhaal te vertellen. Verder zijn er branded content ads, dit is een post waarbij je de post bij een influencer waar jouw product wordt gepromoot zelf op je eigen pagina promoot. Zo bereik je ook de volgers van je eigen pagina. En je hebt collectie advertenties, waarbij je verschillende producten op één pagina plaatst waar ze direct gekocht kunnen worden.

Goede advertententies maken

Bij het adverteren op Instagram kan je een aantal trucs gebruiken in je advertenties om klanten aan te lokken. Een gebruikte foto moet kwalitatief zijn. Gebruik dus geen stock foto’s of onscherpe foto’s. En je product moet aandacht krijgen, dus gebruik een contrast met de achtergrond. Foto’s met natuurlijk licht zijn goed, en ook foto’s met slechts één dominante kleur. Verder moeten advertenties leuk zijn en relevant voor je doelgroep. Gebruik ook je eigen hashtags zodat je merkbekendheid omhoog gaat. En gebruik de 20% tekstregel, dat betekent dat een advertentie afbeelding maximaal 20% tekst mag bevatten. Je kan er echter ook voor kiezen de tekst onder de advertentie te plaatsen. Hierbij kan je gebruik maken van een zogenaamde call-to-action (call now, contact us). Die moet verwijzen naar een relevante landingspagina. Gebruik verder échte mensen die er natuurlijk uitzien in je foto’s. Onnatuurlijke modellen waar je je niet aan kan relateren worden niet door iedereen gewaardeerd. Verder zijn foto’s (met een review) die door de klant worden geplaatst waardevoller dan wanneer je zelf een foto post. Probeer dus te kijken of je je klanten voor je kan laten posten. Of vraag aan al bestaande accounts met foto’s waar je product (toevallig) op staat of je deze mag gebruiken voor je marketingcampagne. Als laatste kan je likes en reacties proberen uit te lokken. Schrijf onder je foto een tekst waar je een antwoord op verwacht van je volgers/doelgroep.

Resultaten en statistieken

Als je resultaten van je advertenties binnen hebt, kan je de statistieken goed bekijken. Vergelijk de resultaten van je verschillende advertenties met elkaar. Zo zie je waar je nog aan kan werken en wat wel al goed werkt. Bij de resultaten van activiteiten en prestaties van je Instagram zijn er een aantal statistieken om goed in de gaten te houden. Hoeveel gepubliceerde berichten heb je, in hoeverre werden deze berichten geliked, gedeeld of leverden ze reacties op? Hoeveel bezoekers en leads kwamen binnen via Instagram? En wat was het best presterende bericht, en waarom? Ook het aantal kliks per advertentie kan je meten, of het conversiepercentage en bezoekersaantal van de landingspagina van je call-to-action. Als je ook op andere sociale media wilt adverteren, dan kan je die vragen daar ook gebruiken om je resultaten goed te kunnen vergelijken. Succes!

Back To Top