De kans is groot dat er in jouw bedrijf ook bedrijfsprocessen te verbeteren zijn. Lees meer over de doelen die je kunt stellen.
Bedrijfsprocessen kun je zien als alle onderdelen van je bedrijf die samen ervoor zorgen dat alles soepel verloopt. Zie het als een machine, zolang alle onderdelen goed werken, zal de outcome altijd hetzelfde zijn. Maar stel dat je niet wilt dat de outcome hetzelfde is, maar je wilt dat het beter gaat. Meer winst maken, een hogere omzet realiseren of groeien zonder problemen? In dit artikel lees je over het verbeteren van bedrijfsprocessen: wat valt er te winnen?
Stel je doelen op
Als je iets wilt verbeteren dan heb je vast al nagedacht over de outcome. Stel een hoofddoel op, en verdeel deze onder in subdoelen. Indien je dit lastig vindt, of wanneer je dit al zonder succes geprobeerd hebt, dan is het verstandig om een externe partij mee te laten denken. Bij Proces Bouwers wordt dagelijks naar dit soort vraagstukken gekeken. Naast de doelgericht aanpak, zal een bedrijf met ervaring soortgelijke cases voor je kunnen laten werken. Je hoeft dus niet opnieuw het wiel uit te vinden.
Alle afdelingen kunnen aan de slag
Het verbeteren van bedrijfsprocessen vindt meestal plaats op één afdeling. Om maar iets te noemen: de vraag wordt aan sales gesteld om de resultaten op te voeren. Het is echter slim om meteen andere afdelingen erbij te betrekken. Stel de sales gaan met 50% omhoog, kan de productie en administratie dan ook meegroeien? En groei betekent: meer met dezelfde mensen doen of meer mensen aannemen. Zijn deze mensen op de arbeidsmarkt beschikbaar? Waarschijnlijk begin je nu het grotere plaatje te zien.
Wat valt er te winnen?
Tot slot, wat valt er te winnen met het verbeteren van bedrijfsprocessen? Allereerst ga je je bedrijf eens goed doorlichten. Worden uren efficiënt besteed en worden alle resources benut? Daarnaast zul je of je de doelen nu haalt of niet, meteen profiteren van lagere kosten, of meer tijd krijgen voor verbetering. Tijd die niet in de day-to-day business hoeft te zitten, kan in (agile) werkgroepen besteed worden aan optimalisatie. En dit is waar je eigenlijk naartoe wilt: een zelfverbeterend en zelflerend bedrijf.