Hoe groen denk je dat jouw organisatie is? En hoe groen is de organisatie werkelijk? De kans is groot dat er een behoorlijk verschil is tussen deze antwoorden. Het hangt namelijk voor een groot deel samen met de vraag hoe eerlijk en integer de medewerkers zijn. Dit geldt zowel voor de bestuurslagen als voor het personeel op de werkvloer. Wanneer bijvoorbeeld blijkt dat er binnen jouw organisatie sprake is van greenwashing, kan dit tot forse imagoschade leiden. Het is daarom zaak om bij het aantrekken van nieuwe medewerkers een goede screening op te nemen in de sollicitatieprocedure.
Wat is greenwashing?
De term greenwashing is relatief nieuw en heeft te maken met de mate waarin een organisatie zich inzet op het gebied van duurzaamheid. Je kunt het letterlijk vertalen als groenwassen en daarmee is het een variant op het bekende witwassen. Groenwassen is een marketingtruc die organisaties gebruiken om zich groener (en dus milieuvriendelijker) te profileren dan ze in feite zijn. Het lijkt er dan voor de buitenwereld op dat ze heel erg hun best doen om het milieu te sparen, terwijl ze in feite nog altijd behoorlijk vervuilend zijn.
Nieuwe medewerkers screenen
Om als organisatie slagvaardig te kunnen werken en een betrouwbare reputatie op te kunnen bouwen, is het belangrijk dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Integriteit en loyaliteit zijn cruciale waarden voor iedereen binnen het team. Toch gaat het vaak mis omdat organisaties een goede pre employment screening niet hebben opgenomen in het sollicitatieproces. Door een externe partij elke nieuwe kandidaat te laten screenen, kun je veel problemen voorkomen. Vaak denkt men hierbij in eerste instantie aan fraude, maar integriteitsvraagstukken zijn veel meer omvattend dan alleen dat. Ook mogelijke belangenverstrengeling en wellicht het – al dan niet bewust – lekken van vertrouwelijke informatie spelen een rol.
Transparantie
Hoe transparanter de werkwijze van een organisatie is, hoe groter de kansen op succes zullen zijn. Met een goede screening van je medewerkers kom je een heel eind, maar er kan altijd alsnog iets fout gaan. Mensen kunnen immers ook gedurende hun loopbaan alsnog zwichten voor een verleidelijk aanbod van derden. De medewerkers van onderzoeksbureau Signum Interfocus krijgen regelmatig te maken met situaties waarin fraude wordt vermoed en stellen dan een integriteitsonderzoek in. Zo’n onderzoek kan misstanden aan het licht brengen en voorkomt dat de organisatie reputatieschade lijdt. Immers, een reputatie opnieuw opbouwen is behoorlijk lastig!