Ondernemers vormen wel de ruggengraat van de samenleving. Wat begint als kleine onderneming kan soms uitgroeien tot een bedrijf met vele tientallen werknemers. Om te beginnen, echter, is het niet alleen belangrijk om een product of dienst te hebben waar mensen wat aan hebben, maar ook om op de juiste manier klanten te werven.
De moeilijkheden van promoten
Juist dat wordt door veel ondernemers als moeilijk ervaren: ze zijn enthousiast over het product of de dienst waar het bedrijf om draait, maar hebben geen zin of energie om zich bezig te houden met reclame. Daarnaast kost het vaak flink wat geld om reclame te laten maken door marketingbedrijven of bureaus die de promotie van je bedrijf regelen. Wil je reclame niet uitbesteden? Dan hebben we hier een aantal stappen op een rij gezet hoe jij zelf je eigen business kan promoten.
Stap 1: Wordt een bekend gezicht
Veel kleine bedrijfjes beginnen op een bepaalde plek. In een dorp of in een stadswijk. Meestal is er al een soort sociale cohesie in de wijken, zoals een buurtvereniging, gezamenlijke sportclub of worden er evenementen georganiseerd zoals een jaarmarkt of een beurs voor ondernemers uit de buurt. Het is belangrijk om je gezicht te laten zien op al deze plekken. Op het moment dat mensen jouw gezicht kennen en weten wat jij doet, wordt het makkelijker om klanten te werven.
Stap 2: Krijg een bekend logo
Het is belangrijk dat mensen in jouw kennissenkring, maar ook bij jou in de buurt, te weten komen dat jouw bedrijfje bestaat. Dat doe je door middel van het maken van een logo, visitekaartjes, flyers en folders. Je kunt visitekaartjes persoonlijk geven aan diegenen die je tegenkomt, folders kun je door de deur doen en posters kun je op belangrijke plekken in de buurt ophangen. Zo kom je aan bekendheid.
Stap 3: Ga ook virtueel
Een goede promotie van je bedrijf kan tegenwoordig in het digitale tijdperk niet meer zonder een online aanwezigheid. Maak dus een goede website voor jezelf. Met sites als WordPress kun je redelijk simpel een hele eigen website maken voor weinig geld. Zet wekelijks blogartikelen op je site over je bedrijf. Zo gaan mensen je vertrouwen. En natuurlijk kunnen mensen via jouw website je producten bestellen of contact opnemen voor een dienst.
Stap 4: Een campagne online
Als je eenmaal een mooie website hebt, kun je daar ook online een promotiecampagne mee voeren. Probeer je website zo hoog mogelijk in Google te laten uitkomen. Dit is de stap die het vaakst wordt uitbesteden aan de experts. Deze vorm van zoekmachine optimalisatie en linkbuilding uitbesteden is een goede manier om veel klanten te trekken: verschillende bedrijfjes kunnen jouw website zo maken dat iedereen die op zoek is naar jouw product of dienst via Google en andere zoekmachines, uitkomt op jouw website.
Stap 5: Wees gewoon beter
We leven in een land met een vrije markt en die principes gelden ook voor jou: is jouw product beter dan de concurrentie, dan is de kans dat jij meer klanten krijgt groter. Mond op mond reclame werkt altijd het best. Zorg dus niet alleen voor goede kwaliteit, maar ook voor goede kortingsacties op z’n tijd.