Goede content genereert waardevolle leads. Andersom kost de creatie van content tijd en moeite, dus capaciteit. Hoe krijgen andere bedrijven het voor elkaar om succesvol content te creëren die ze extra omzet oplevert? De sleutel tot succes is eigenlijk heel simpel. Die bedrijven genereren gestructureerd content en schalen de productie vervolgens op.
De toegevoegde waarde van sterke content valt niet te onderschatten. Meerdere studies tonen aan dat de Return on Investment (ROI) van contentmarketing gemiddeld hoger ligt dan die van traditionele marketing. Bedrijven met een blog genereren 67% meer leads, ontvangen 97% meer inkomende links, krijgen 55% meer bezoekers en hebben 434% (!) meer geïndexeerde pagina’s in de Google-zoekresultaten.
Structuur en schaal
Maar hoe genereer je al die waardevolle content? Je hebt een goede strategie voor contentmarketing nodig. Zo’n contentmarketingstrategie vraagt om twee belangrijke kenmerken:
- Structuur
- Schaal
Door structuur aan te brengen in de strategie is voor iedereen binnen de organisatie duidelijk waar jullie aan werken en hoe jullie dat doen. Om structuur aan te brengen gebruik je een contentmarketing-framework.
Vanuit de structuur die volgt uit het framework heb je vervolgens de kans om op te schalen. Dankzij Artificial Intelligence (AI) heb je er een uiterst productieve contentmarketeer bij, waardoor je veel meer voor elkaar krijgt.
Wat is een contentmarketing-framework?
Een contentmarketing-framework creëert een overkoepelend systeem dat alle elementen van de contentstrategie met elkaar verbindt. Het creëert een samenhangende structuur die jou en je team op één lijn houdt. Bovendien legt het framework de logica uit achter alle stukken content en hoe die in de bredere aanpak passen.
Dus wil je voorkomen dat je jouw team of anderen steeds moet uitleggen waaraan je werkt en op welke manier je dat doet? En zoek je een manier om met meer structuur bij te houden welke content je produceert en hoe je daar bijvoorbeeld de volgende keer weer naar kunt linken? Daarbij helpt een framework voor contentmarketing.
Dankzij een helder framework creëer je content op basis van een duidelijke contentstrategie. Het maakt voor iedereen duidelijk wie de doelgroep is, welke doelen je voor ogen hebt en in welke formats en via welke kanalen je communiceert.
4 frameworks die jouw concurrenten gebruiken
Als je merkt dat andere bedrijven erin slagen om meer content te produceren en effectiever te zijn gebruiken ze waarschijnlijk een contentmarketing-framework. Er bestaan allerlei frameworks. Wij zetten de vier meest populaire voor je op een rij:
- Framework 1: Hero-Hub-Help (Pow Push Pull): schrijf how-to’s om te helpen, schrijf hubs als landingspagina’s voor thought leadership en schrijf hero content zoals klantcases.
- Framework 2: Garyvee Content Marketing: schrijf pillar-content (zeer lange artikelen) en leid daar micro-content uit af. Deel alle content via social media.
- Framework 3: Smart Content (Good Rebels): creëer content in 7 fases. Stel strategische doelen, bepaal je doelgroep, definieer je merkverhaal, kies het kanaal, stel KPI’s, maak een mediaplan en pas bestaande workflows aan het framework aan.
- Framework 4: Orbit Media’s Content Strategy: implementeer dit framework als je al meer ervaring hebt met contentmarketing en SEO-geoptimaliseerde content wil inzetten.
Schaal je contentproductie met AI
Zelfs met een effectief framework voor content op basis van een goede strategie produceert de content zich niet vanzelf. Dat betekent dat je capaciteit moet vrijmaken, omdat medewerkers hier tijd en moeite in moeten steken.
Dankzij AI hoeven zij er wel minder tijd en moeite in te steken dan voorheen. Door de recente AI-revolutie zal contentmarketing nooit meer hetzelfde zijn, en kun jij net als andere bedrijven in minder tijd en met minder moeite nu veel meer voor elkaar krijgen.
AI-tools kunnen je op allerlei manieren helpen:
- Creëer content op basis van prompts. Het ontbreekt de tools aan menselijke effectiviteit, maar ze kunnen prima een briefing opstellen, social media-content creëren of extra alinea’s schrijven in aanvulling op jouw aanzet.
- Laat de tools jouw grammatica en taalgebruik checken. Of vraag de tools om jouw tekst makkelijker te verwoorden, tot op B1-niveau. Dan weet je zeker dat jouw doelgroep het goed kan lezen en makkelijk begrijpt.
- Vraag de tool om jouw content te optimaliseren voor specifieke zoektermen. Schrijf op die manier volgens de regels en richtlijnen van Google en Bing, terwijl jij je alleen maar druk hoeft te maken om de inhoud.
- Controleer de feiten en vraag om aanvullende statistieken. AI-tools ‘scrapen’ het internet. Daardoor weten ze precies welke feitelijke informatie er allemaal beschikbaar is over het onderwerp waarover je schrijft.
- Gebruik de AI-tools verder om content te personaliseren voor jouw doelgroep. Beschrijf wie jouw klanten zijn, om ervoor te zorgen dat de content die je publiceert bij hen goed in de smaak valt.
Dankzij AI-tools kun je een deel van het werk uit handen geven aan technologie. Dat betekent dat jouw medewerkers meer tijd hebben om zich op extra stukken content te richten. Of op andere taken natuurlijk, waardoor je minder content-capaciteit hoeft vrij te maken.
Zo maak je AI jouw productiefste contentmarketeer
Wil je AI gebruiken om jouw contentproductie te schalen? Zorg dat je buyer personas definieert voor elke doelgroep die je aanspreekt. Zo weet je tegen wie je het hebt, en wat die personen belangrijk vinden. Maak vervolgens een contentplan en stel een contentkalender op om daar deadlines aan te koppelen.
Onderzoek welke content je al hebt, en hoe je die eventueel opnieuw kan inzetten. Ga vervolgens op zoek naar herhalende processen, die je kunt automatiseren. Gebruik bijvoorbeeld AI-tools om de briefings op te stellen of een outline voor het volgende artikel te maken. Dat scheelt een hoop tijd, waardoor je sneller kunt schalen.
Zoek je meer tips voor content scaling? Lees deze blog over het schalen van content. Dan ben je voortaan net zo productief en effectief als jouw belangrijkste concurrenten, dus de bedrijven die maximaal profiteren van de ROI van contentmarketing.