Skip to content

Maak van een vreemde een klant of partner

2 minuten

Ben je ondernemer en op zoek naar nieuwe klanten of partners om mee samen te werken? Dan is dit artikel voor jou! We weten allemaal hoe lastig het kan zijn om nieuwe samenwerkingen te starten. In dit artikel gaan we dieper in op wat je precies kunt doen om van een vreemde een enthousiaste partner of klant te maken. Van visitekaartjes maken tot je onderzoek doen… Lees snel verder!

Ga op zoek naar de juiste persoon

Voordat je kunt beginnen met contact opnemen, is het natuurlijk belangrijk om de juiste groep personen te vinden. Bedenk goed wat je te bieden hebt en ga op zoek naar potentiële partners en/of klanten die goed passen bij het probleem waar jij de oplossing voor biedt. Doe uitgebreid onderzoek! Dit houdt in dat je je partner en/of klant goed begrijpt en weet wat hun kansen, zwaktes, sterktes en bedreigingen zijn.

Cold mails en calls?

Nu wordt het spannend, want je moet contact opnemen met de mensen naar wie je onderzoek hebt gedaan. Dit kun je doen door middel van cold mails of cold calls. In het eerste geval mail je een persoon en identificeer je het probleem en biedt je jezelf aan als oplossing. In het tweede geval doe je hetzelfde, maar via een telefoontje. De term ‘cold’ wordt gebruikt omdat je uit het niets contact met iemand opzoekt zonder dat hier enige vorm van eerdere communicatie aan vooraf is gegaan. Om deze mails en calls iets ‘warmer’ te maken, kun je je onderzoek toepassen. Noem hen bij de voornaam, vertel wat je weet over het bedrijf en geef ze een compliment!

De eerste afspraak

We zullen eerlijk zijn, cold mails en calls hebben vaker een negatief resultaat dan een positief resultaat. Maar de positieve resultaten zullen zeker komen! Heb je via de mail of telefoon een afspraak kunnen inplannen? Bespreek dan via zoom of via een fysieke afspraak hoe de mogelijke samenwerking eruit zal zien en leg in detail uit wat je voor de andere partij kunt betekenen.

Behoud contact

Het is erg belangrijk dat je contact houdt met je klanten en partners. Zo kun je ze zo nu en dan mailen, ze een visitekaartje meegeven of in het geval van een extreem goede samenwerking betrekken bij events en uitjes! Op deze manier krijgen de partners en klanten het gevoel dat ze echt betekenis hebben. Dit vergroot de kans dat ze in de toekomst opnieuw kiezen voor jouw bedrijf.

Acquisitie is een taak die niet altijd even leuk is, maar het is erg belangrijk om klanten en partners binnen te halen. Begin met een goede voorbereiding, bel en mail, maak goede afspraken en behoud na de afronding van de samenwerking goed contact.

Back To Top