Je bent net gestart met een bedrijf, je website ziet er professioneel uit en je bent druk bezig met adverteren om zo meer bezoekers te krijgen. Of je bent al enige tijd bezig en het aantal bezoekers op je website blijft nog uit. Het heeft altijd wat tijd nodig voordat je meer naamsbekendheid krijgt, maar wist je dat offline marketing daar ook voor een groot deel een bijdrage aan kan leveren? In dit artikel vertellen we meer over het belang van offline naamsbekendheid en de mogelijkheden waarop je offline kunt zorgen voor extra promotie.
Het belang van offline marketing
De afgelopen jaren heeft er een verschuiving plaatsgevonden van offline naar online marketing. Een mooie website en goede vindbaarheid in Google zijn belangrijke onderdelen van een marketingstrategie. Maar dat wil niet zeggen dat offline marketing helemaal niet meer werkt. Het is zelfs een hele goede manier om je naamsbekendheid te vergroten. Je komt direct in contact met potentiële klanten en het zorgt ervoor dat je je kunt onderscheiden van de concurrentie.
De voordelen van offline marketing:
- Het wordt als een stuk persoonlijker ervaren dan online communicatie
- Het zorgt voor direct contact met je potentiële klanten
- Je valt makkelijker op ten opzichte van je concurrenten
- De informatie komt vaak beter over dan via een online middel, waar mensen soms snel doorheen scrollen
- Het zorgt op een leuke manier voor het vergroten van je naamsbekendheid
Tips voor je offline marketingcampagne
Ten behoeve van je offline marketingcampagne kun je verschillende middelen inzetten. Ter inspiratie vind je hieronder een aantal voorbeelden van middelen die je offline marketingcampagne kunnen ondersteunen:
- Giveaways tijdens een beurs of evenement: zorg ervoor dat je aanwezig bent op relevante beurzen en evenementen waar je doelgroep komt en deel leuke giveaways uit.
- Gratis producten bij aankoop in de webshop: geef leuke producten weg bij aankoop in de webshop, staat het logo op deze producten, dan maken ze meteen reclame voor jouw bedrijf.
- Producten uitdelen op locaties waar je doelgroep komt: onderzoek op welke plekken je doelgroep komt en deel producten uit met een verwijzing naar je website.
- Bedrijfskleding voor je medewerkers: laat het logo op de kleding bedrukken en ze staan er niet alleen netjes op, maar zorgen ook voor meer naamsbekendheid.
- Relatiegeschenken voor je klanten, medewerkers en relaties: relatiegeschenken zorgen niet alleen voor het behoud van je klanten, medewerkers en relaties, maar wanneer je logo erop staat, dragen ze meteen bij aan de promotie.
Online & offline marketing combineren
Je hoeft niet zozeer een aparte offline marketingcampagne te bedenken, maar je kunt ook kijken hoe je offline middelen kunt betrekken in de lopende online marketingcampagnes. En kijk ook slim hoe je potentiële klanten vanuit je offline acties naar de website kunt krijgen. Denk aan het bedrukken van producten met de url van je website of het geven van een flyer. Nog slimmer: bedenk een speciale campagne-url en je kunt exact zien wie er vanuit de offline acties op je website zijn gekomen. Maak bijvoorbeeld gebruik van een programma zoals Google Analytics en meet de uiteindelijke resultaten van je offline marketingcampagne. Hoeveel bezoekers heeft de actie daadwerkelijk opgeleverd? Is het aantal zoekopdrachten op je bedrijfsnaam gestegen? Met behulp van die inzichten kun je kijken of de actie voor herhaling vatbaar is of dat er bepaalde aanpassingen of andere acties nodig zijn.
Meer weten over online marketing?
Ben je naast de strategie voor offline marketing zoekende naar de beste manieren om te zorgen voor online promotie? Lees dan bijvoorbeeld de artikelen over het bouwen van een succesvolle digitale marketingcampagne en het inzetten van remarketing. Er is altijd de mogelijkheid voor het inschakelen van een freelance specialist of een bureau op het gebied van online marketing, maar dan is het nog goed om in ieder geval de basis te weten. Zo weet je wat ze aan het doen zijn en kun je schakelen wanneer dat nodig is.