Weet je nog hoe je als klein kind van je ouders anderen niet in de rede mocht vallen? Of gewoon niet zomaar anderen lastig mocht vallen met jouw verhaal, ook al was je er nog zo enthousiast over? Als je erover nadenkt, is dat precies hoe outbound marketing werkt. Mensen worden zomaar onverwachts gestoord door advertenties, ongevraagde e-mails of onverwachte telefoontjes. Denk maar eens hoe vervelend het is als je weer op Youtube een filmpje wilt bekijken, maar voordat je dat kan doen verplicht een één of twee reclames moet volgen.
Inbound marketing is een digitale marketing strategie waarmee je leads en kopers naar je bedrijf toe trekt. En dat realiseer je door het delen van relevante informatie. Informatie die echt aansluit bij het vinden van een oplossing voor een pijnpunt van een klant.
Mensen willen niet meer lastig gevallen worden met ongevraagde onderbrekingen. Tegenwoordig als we iets willen weten, dan Googelen we de vraag of keywords om zelf die informatie te vinden. Inbound gaat erom dat jij de bron wordt waar ze het antwoord op hun vraag vandaan kunnen halen. Je schrijft educatieve en informatieve content die de antwoorden op de vragen van jouw ideale klanten bevat. Dus in plaats van je potentiële klanten lastig te vallen terwijl ze ergens anders mee bezig zijn, zorg je dat wanneer ze bezig zijn met zoeken naar het antwoord op hun vraag, jij degene bent die hun vraag kan beantwoorden. Iedereen onderzoekt tegenwoordig sowieso hun mogelijkheden, en maakt zelf zijn beslissing welk bedrijf of product voor hen de beste keuze is. Wil jij dan bekend staan als die vervelende onderbreker? Of liever als dat bedrijf wat hen een stapje verder heeft geholpen bij hun keuze?
Tijdens de zoektocht naar een geschikte inbound marketingpartner, kwam S for Software bij One4Marketing terecht. We hebben voor One4Marketing gekozen vanwege de verfrissende blik op marketing, haar ervaring met marketing en IT-bedrijven en de expertisestatus op het gebied van HubSpot.”
Hoe creëer je inbound marketing succes?
We kunnen wel zeggen dat dit veel beter is voor onze klanten maar wie is nu je ideale klant? Wie gaat jouw product of dienst kopen? En met wie bouw ik het best aan een warme lange termijn relatie? Het creëren van buyer persona’s is de eerste stap in het echt doorgronden van deze ‘perfecte’ kopers. Daarna ben je in staat om deze potentiële klant naar je toe te trekken door inbound marketing.
Uiteindelijk krijg je klanten die echt bij jou en je bedrijf passen. En hoe zorgen we nu precies dat we een succesvolle strategie maken om deze klanten te werven? Hiervoor zijn er een paar belangrijke punten waar je op moet focussen:
- Gebruik buyer persona’s: Weet wie je wilt bereiken en hoe je dat moet doen. Alles wat je doet, moet in lijn zijn met je persona’s. Een buyer persona is een semi fictief personage die we opstellen op basis van wat we weten over onze huidige klanten door data die we verzameld hebben. Wat is hun leeftijd/beroep/manier waarop ze graag aangesproken worden? En wat is hun doel? Waar vinden zij hun informatie online? Hoe uitgebreider de beschrijving, hoe beter je je content kunt toespitsen op hun behoeften.
- Gebruik de customer journey: Zorg dat elke interactie met je buyer persona’s klopt met waar zij zich bevinden in de customer journey. Deze bestaat grofweg uit drie onderdelen: de awareness fase, de consideration fase en de decision fase. In de eerste fase komt deze persoon net tot de conclusie dat zij een kans of een probleem hebben en zijn ze eigenlijk bezig om die te identificeren en te kunnen benoemen. Hier doen ze dus vooral research naar informatie. In de consideration fase hebben ze hun probleem of kans gedefinieerd en gaan ze op zoek naar alle mogelijke oplossingen. En in de decision fase (de naam zegt het al) hebben ze al gekozen welke oplossing er moet komen en zoeken ze uit in welk product en bij welk bedrijf ze het beste hun geld kunnen investeren voor de oplossing.
- Maak een campagneplan; met alle content die nodig is. Content die zowel afgestemd is op je persona’s als op waar zij zich bevinden in de customer journey is de drijfveer achter inbound marketing. De context van je content is belangrijk: je kunt niet zomaar elk soort blog plaatsen, je moet blogs plaatsen voor die mensen die je ermee wilt bereiken.
- Verspreid je content: Zorg dat je content vindbaar is voor jouw buyer persona’s en op zo’n manier dat het ook klopt met jouw organisatie doelen. Het verspreiden van je content zorgt dat het relevant wordt. De plaatsen waar je content publiceert, zoals social media, e-mail, je blog, etc., zorgen voor context rondom jouw content. Ook kun je ervoor kiezen om bepaalde kanalen juist niet te gebruiken. Een goede verspreidingsstrategie zorgt ervoor dat je de juiste content op het juiste moment bij de juiste persoon weet te krijgen.
- Maak nieuwe content door optimalisatie van bestaande content
- Zet marketing automatisering in met workflows, leadscoring en dashboard Kpi’s van de campagne
- Analyse resultaten en optimalisatie
Om de inbound strategie goed uit te voeren, is de juiste software nodig.
HubSpot biedt dé alles in één-software voor online marketeers.
Inbound marketing is dus echt een heel andere manier van benaderen dan de traditionele outbound marketing. Om er een succes van te maken moet je dus goede buyer persona’s opstellen, gebaseerd op research, van wie je met je marketing wilt bereiken. Daarnaast moet je je bewust zijn van hun customer journey. Deze twee aspecten moet je beiden in gedachten houden bij het maken en verspreiden van jouw content.
Een leadgeneratie campagne op basis van de buyer journey
One4marketing stelt de buyer persona-profielen samen met jou op. Ze bedenken een campagne met de content, die jouw buyer persona nodig heeft tijdens het aankoopproces.
Voor de campagne wordt de buyer journey nauwkeurig in kaart gebracht. Je volgt de weg die je klant aflegt van websitebezoeker naar prospect voor de sales-afdeling. Dat begint soms bij een bericht op LinkedIn, soms via een hoog gerankt blogartikel in Google of met een lead die “binnenloopt” door een advertentiecampagne. Samen met jou meten ze alles en zorgen ze voor de juiste inhoudelijke opvolging, zodat de lead groeit naar het punt dat ze klant van jou willen worden.
Marketing, sales en service werken samen binnen één klantketen.
Om met inbound marketing succesvol te zijn, moet zowel marketing als sales en ook service als één team samenwerken. Ze hebben regelmatig overleg op basis van duidelijke KPI’s en werken nauw samen aan de optimalisatie daarvan.
Heb je vragen over hoe je jouw bedrijf laat groeien met inbound marketing, sales of service? Plan gelijk een meeting in. Of vul je vraag in bij het contactformulier zodat jouw vraag beantwoord wordt!